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日本語AIでPubMedを検索

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Clin Prev Dent.1990 Dec;12(5):19-21.

スクラビング法をマスターするための歯ブラシの学習効率

Learning efficiency of a toothbrush for mastering scrubbing method.

PMID: 2095313

抄録

水平方向に長いストロークで歯ブラシを行うと、エナメル質や歯肉組織が傷つくことが多い。また、歯頸部や隣接面に付着した歯垢は歯ブラシの毛先が十分に届かないため、ほとんど除去できない。オーバーストロークを表示する歯ブラシ装置を用いて、初期指導後に短い水平ストロークによるブラッシングを習得させる有効性を検討した。試験群では、最初の指導直後から対照群よりも学習度が優れていた。さらに、1週間後、12週間後もその効果は持続した。しかし、プラーク除去率は、テスト群と対照群との間に有意差は認められなかった。

Toothbrushing with long horizontal strokes often causes traumatization of sound enamel and gingival tissues. Also, dental plaque on cervical and adjacent surfaces of teeth can hardly be removed because toothbrush tips cannot reach these regions adequately. A toothbrushing device which indicates overstroke was tested to determine the efficacy with which it makes subjects master brushing with short horizontal strokes following an initial period of instruction. The degree of learning measured in the testing group was superior to that of the control group immediately after the first instruction. Moreover after one week and 12 weeks, its efficacy persisted. The plaque elimination ratio, however, showed no significant difference between the testing group and the control.