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Int J Adolesc Med Health.2024 Feb;

北インドの研究所を訪れる人々の治療法としてのインプラントに対する知識、認識、意思決定:横断的研究

Knowledge, awareness and decision making of population visiting north indian institute towards dental implant as a treatment modality: a cross-sectional study.

PMID: 38379408

抄録

目的:

歯科インプラントを取り巻く知識と意識は、技術の進歩、教育資源の改善、歯科医療へのアクセスの向上などに後押しされ、年々著しく向上している。歯科インプラントは広く使用されているにもかかわらず、歯科インプラントに関する患者の知識と意識のレベルを評価することは不可欠である。本研究の目的は、北インドにおける歯科インプラント治療に関する知識、意識、意思決定を測定することである。

OBJECTIVES: The knowledge and awareness surrounding dental implants have significantly increased over the years, driven by advancements in technology, improved educational resources, and increased accessibility to dental care. Despite their widespread use, it is essential to assess the level of knowledge and awareness among patients regarding dental implants. The purpose of the present study is to measure the knowledge, awareness and decision making in dental implant therapy in North Indian population.

設定とデザイン:

分析的クローズドエンドアンケート

SETTINGS AND DESIGN: An analytical closed ended questionnaire based study.

方法:

インプラント治療に関する知識と意識を評価するため、無作為に300人の外来患者を対象に、インタビューまたはGoogleフォームによる横断的な構造化質問紙調査を実施した。患者の知識に関する7つの質問と、インプラントに対する意識と意思決定を評価するための10の質問があった。日付は収集され、記述分析が行われた。

METHODS: A cross-sectional well structured questionnaire survey was conducted amongst 300 out patients randomly either by interview or Google form to assess the knowledge and awareness about dental implant as a treatment modality. There were seven questions which were close ended multiple choice type concerning patient knowledge and 10 questions for assessing awareness and decision making towards dental implants. Date was collected and descriptive analysis was done.

結果:

43.67%の患者が、欠損歯の補綴について十分な知識を有しているか、中程度の知識を有していた。欠損歯の補綴については、ほとんどの人(83%)がインプラント治療の知識を持っていた。インプラントに関する主な情報源は歯科医であった。90.67%の調査対象者は、取り外し可能な部分入れ歯や固定式部分入れ歯と比較して、インプラントは咀嚼効率が向上するため、より良い治療を提供すると考えていた。86.67%の患者は、インプラント専門医は一般歯科外科医よりも優れた資格を持っていると考えていた。94%の患者がインプラントについてもっと知りたがっていた。男性と女性では、知識や認識、意思決定に有意な差はなかった(p<0.05)。

RESULTS: 43.67 % of population was either well informed or moderately informed about replacement of missing teeth. For replacement of missing tooth, most of them (83 %) had the knowledge of dental implant therapy. Dentist was the main source of information about implants. 90.67 % studied population believed that implants provide better treatment because of increased chewing efficiency of implants as compared to removable partial dentures or fixed partial dentures. 86.67 % patients thought that implantologist is better qualified that general dental surgeon. 94 % patients were keen to know more about implants. There is non-significant difference in knowledge and awareness as well as decision making for males and females (p<0.05).

結論:

人々はインプラントについて部分的な知識しか持っておらず、この地域でインプラント治療に関する認識を広める必要がある。歯科医は知識の普及に重要な役割を果たす。インプラント治療が治療法として選択されるためには、費用が制約要因となる。

CONCLUSION: People have partial knowledge about dental implants and there is need of spreading awareness about implant therapy in the region. Dentist plays a crucial role for dissemination of knowledge. Cost is a constraining factor for this implant therapy to be chosen as a treatment modality.