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Cureus.2023 Dec;15(12):e51099.

4~6歳児の歯科治療中の痛みと不安レベルのコントロールにおけるバーチャルリアリティの有効性

The Effectiveness of Virtual Reality in Controlling Pain and Anxiety Levels in Four-to-Six-Year-Old Children During Dental Treatment.

PMID: 38274902

抄録

背景と目的 口腔の健康は子どもの全身の幸福にとって極めて重要であるが、歯科治療に対する不安から必要な歯科治療を敬遠してしまう子どもは少なくない。バーチャルリアリティ(VR)は、疼痛管理を含む様々な臨床場面で成功した補助ツールとして登場している。このコホート研究では、小児の歯科治療中の不安の軽減と痛みの認知におけるVR技術の利用について検討する。本研究の主目的は、歯科処置中の4~6歳の小児の疼痛および不安レベルの管理におけるVR気晴らしの有効性を評価することであった。さらに、本研究では、VR眼鏡の有無による小児の不安レベルの比較を目的とした。方法 この単盲検クロスオーバー臨床試験は、サウジアラビア王国のアルアサにあるキングファイサル大学のデンタルコンプレックスで実施された。最初にスクリーニングを受けた200人の小児のうち、適格基準を満たした4~6歳の20人を選び、研究の倫理的承認を得た。本研究は、対照群と実験群の2群で構成された。歯科処置は、スプリットマウスデザインを採用し、VRを使用した場合と使用しなかった場合の両方で行われた。結果 我々の知見は、歯科医院受診時の子どもの不安を軽減するためにVR技術を使用することの臨床的影響について重要な洞察を提供するものである。本研究では、ANOVAとTukeyのpost hoc検定を用いて、歯科処置中の子どものバイタル測定基準に対するVRメガネの効果を評価した。その結果、VRグラスを使用する前後で有意差は認められず、この状況における不安の軽減効果は限定的であることが示された。結論 今回の結果から、VR装置が歯科処置中の子どもの注意をそらし、不安や痛みを軽減するのに非常に効果的であるという仮説は否定された。医療現場におけるVRの有用性を変調させうる潜在的な交絡因子を特定するために、さらなる調査を行うことを推奨する。

Background and objective Oral health is critical for children's overall well-being; however, dental anxiety often leads to the avoidance of necessary dental care among children. Virtual reality (VR) has emerged as a successful adjunctive tool in various clinical settings, including pain management. This cohort study explores the use of VR technology in reducing anxiety and pain perception during dental procedures for children. The primary objective of this study was to assess the efficacy of VR distraction in managing pain and anxiety levels in children aged four to six years during dental procedures. Additionally, the study aimed to compare children's anxiety levels with and without VR eyeglasses. Methodology This single-blind, crossover clinical trial was conducted at the Dental Complex of King Faisal University, Al Ahsa, Kingdom of Saudi Arabia. Of the 200 children screened initially, 20 aged four to six years who met the inclusion criteria were selected, and ethical approval for the study was obtained. The study comprised two groups: a control group and an experimental group. Dental procedures were conducted both with and without the use of VR, employing a split-mouth design. Results Our findings provide important insights into the clinical impact of using VR technology to alleviate children's anxiety during dental clinic visits. In our study, we used ANOVA and Tukey's post hoc test to evaluate the effect of VR glasses on vital metrics in children during dental procedures. Our results showed no significant differences before and after using the VR glasses, indicating limited effectiveness in reducing anxiety in this context. Conclusion Based on our findings, we reject the assumption that VR devices are highly effective in diverting children's attention and reducing their anxiety and pain during dental procedures; we recommend further investigations to identify potential confounding factors that could modulate the utility of VR in medical settings.