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日本語AIでPubMedを検索

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BMC Pediatr.2023 Dec;23(1):612.

自閉症スペクトラム障害児における歯科治療不安と非協力的行動の管理戦略

Management strategies of dental anxiety and uncooperative behaviors in children with Autism spectrum disorder.

PMID: 38049774

抄録

背景:

自閉スペクトラム症(ASD)の小児は、歯科治療中に歯科治療不安や非協力的な行動を頻繁に経験していた。この集団では口腔衛生状態が悪く、歯科疾患が蔓延しているため、口腔保健ケアが必要であった。

BACKGROUND: Children with Autism spectrum disorder (ASD) was frequently experienced dental anxiety and uncooperative behaviors during dental treatment. Oral health care was necessary because of the poor oral hygiene and prevalent dental diseases in this population.

目的:

この系統的レビューでは、小児歯科医がASD児の歯科不安に対処することの有効性と実行可能性を評価した。

AIM: In this systematic review, we evaluated the effectiveness and feasibility for pediatric dentist to manage the dental anxiety in children with ASD.

デザイン:

文献検索はPubMed、Embase、Cochrane Libraryで系統的に行った。対象とした文献の出版日は、創刊から2023年1月までとした。その後、適格な研究の質をNewcastle Ottawa Scale(NOS)で評価した。レビュー結果は、報告のためのPRISMAステートメントを用いて要約した。

DESIGN: PubMed, Embase, and Cochrane Library were systematically performed on the literature search. The date of eligible publications was from inception to January 2023. After that, the quality of eligible studies was assessed by the Newcastle Ottawa Scale (NOS). Review findings were summarized using the PRISMA Statement for reporting.

結果:

包含基準および除外基準に従って、合計6件の研究が系統的に評価された。5つの研究は、ASD児の進行性口腔検査、口腔疾患予防およびフッ化物塗布における不安および非協力的な成績を評価するために実施された。他の 1 つの研究では、虫歯になった永久歯の治療の成功率を評価した。その結果,4つの研究において,ASD児の歯科治療に対する不安を軽減することは,感覚順応型歯科治療環境(SADE)における協力性を高めるために非常に必要であることが示された.

RESULTS: A total of six studies were systematically evaluated according to the inclusion and exclusion criteria. Five studies were conducted to evaluate ASD Children's anxiety and uncooperative performance in the progressive oral examination, oral disease prophylaxis and fluoride application. The other one study evaluated the success rate of treatment in decayed permanent tooth treatment. In the included studies, four studies indicated that it was extremely necessary to reduce dental anxiety of ASD children to increase the cooperation in sensory-adapted dental environment (SADE).

結論:

小児歯科医が自閉症児の定期的な口腔検査時の歯科不安に対処することは必ずしも効果的ではなく、また実行可能でもない。一方、ASD児に対しては、術前に心理アセスメントを実施し、両親の期待や協力を調査し、対応する歯科治療を開始するかどうかを決定する必要がある。

CONCLUSION: It is not always effective and feasible for pediatric dentist to manage the dental anxiety in children with autism during routine oral examination. Meanwhile, it is necessary for ASD children to conduct preoperative psychological assessment, to investigate parents' expectations and cooperation, and to determine whether to start corresponding dental treatment.