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Front Psychiatry.2023;14:1272638.

自閉スペクトラム症における歯科治療改善のための行動指導

Behavioral guidance for improving dental care in autistic spectrum disorders.

PMID: 38034927

抄録

はじめに:

自閉スペクトラム症(ASD)は日常生活の多くの側面を損ない、歯科治療へのアクセスを妨げ、緊急時に限定されることが多い。口腔の健康障害は、健康状態や口腔習慣(口腔呼吸や歯ぎしりなど)や能力(適切な発語など)の獲得に長期にわたる悪影響を及ぼす。ASDの子どもたちは、感覚刺激に富み、身体的接触を必要とする歯科の場では怖がるかもしれない。その行動的な症状から、歯科医師や歯科衛生士にとっては難題である。我々は、歯科治療を可能にし、場合によっては全身麻酔の使用を制限するために、ASD児のための行動的サポートを伴う専用経路を作成した。

INTRODUCTION: Autism spectrum disorders (ASDs) impair many aspects of everyday life and may prevent access to dental care, often limiting it to emergencies. Impaired oral health has long-lasting negative consequences on health status and on the acquisition of oral habits (e.g., oral respiration and grinding) or competencies (e.g., proper speech production). Children with ASD may be scared in the dental setting, which is rich in sensory stimuli and requires physical contact. Due to their behavioral manifestations, they represent a challenge for dentists and hygienists. We created a dedicated pathway with behavioral support for children with ASD to allow dental care and possibly limit the use of general anesthesia.

方法:

ASD児の2つのグループを比較することにより、準実験的デザインで行動支援の効果を評価した。最初の群(84名)は、3年間2ヵ月ごとに訪問し、追加的な支援(視覚補助具、介護者訓練、訪問期間の延長)を受けた。年齢と性別をマッチさせた対照群は、標準的な医療ガイドラインに従って、少なくとも年に2回、必要であればそれ以上の訪問を受けた。

METHODS: We evaluated the effects of behavioral support in a quasi-experimental design by comparing two groups of children with ASD. The first group ( = 84) was visited every 2 months for 3 years and received additional support (visual aids, caregiver training, and longer visit duration). A control group, matched for age and sex, was visited at least twice a year or more, if needed, according to standard healthcare guidelines.

結果:

3年間を通じてスケジュール遵守率は高かった。連携の程度は、支援群では1年後に有意に改善したが、対照群では変わらなかった。研究終了時においても、支援群では当初よりも有意に高い連携度が維持されていた。歯科治療の半数は全身麻酔なしで可能であった。COVID-19の制限による協調性への悪影響は認められなかった。

RESULTS: Compliance with the schedule was high throughout the 3 years. The degree of collaboration significantly improved after 1 year in the supported group, while the control group did not change. At the end of the study, collaboration remained significantly higher than at the beginning in the supported group. Half of dental treatments were possible without general anesthesia in supported children. No adverse effect was apparent on collaboration due to COVID-19 restrictions.

考察:

行動テクニックは、ASD児の定期的な歯科受診と治療へのコンプライアンスを改善した。さらに、家庭での口腔衛生も同様に改善され、生涯の観点から口腔の健康に取り組むことができた。

DISCUSSION: Behavioral techniques improved the compliance of ASD children to regular dentistry visits and treatment. Furthermore, oral hygiene at home was similarly improved, addressing oral health from a lifelong perspective.