日本語AIでPubMedを検索
少女にとってロールモデルがやる気を起こさせるのはなぜか?ロールモデルの成長と、能力や興味に関する固定的な考え方の効果
What makes a role model motivating for young girls? The effects of the role model's growth versus fixed mindsets about ability and interest.
PMID: 37742521
抄録
成功する女性のロールモデルは、女児の科学・技術・工学・数学(STEM)キャリアへの追求を高める上で効果的でありうるが、常にそうであるとは限らない。少女たちにとって、女性のロールモデルがやる気を起こさせるのはなぜだろうか?ある実験的研究(N=205、5~8歳の女児、有色人種の女児42.0%)では、ロールモデルが自身の能力と関心に関するメッセージを発信することの効果を調査した。ロールモデルは、自分の能力や興味を、時間をかけて成長するもの(成長マインドセット)、あるいは常に存在するもの(固定マインドセット)として描いていた。ロールモデルの能力に関する成長マインドセット(対固定マインドセット)のメッセージは、関心ではなく、科学者の分野に対する女子の関心と自己効力感を高めたが、この効果は有色人種の女子にのみ観察された(関心と自己効力感について、それぞれds=0.56と0.65)。この知見は、ロールモデルと成長マインドセットに関する理論に貢献するとともに、効果的なロールモデル介入策の設計にも示唆を与えるものである。
Successful women role models can be-but are not always-effective in increasing pursuit of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) careers among girls. What makes a woman role model motivating for young girls? An experimental study (N = 205 girls aged 5-8 years; 42.0% girls of color) investigated the effects of a role model's messages about her own ability and interest. The model portrayed her ability and interest as quantities that developed over time (a growth mindset) or that had always been present (a fixed mindset). The role model's growth (vs. fixed) mindset messages about ability-but not interest-increased girls' interest and self-efficacy in the scientist's field, but these effects were observed only among girls of color (ds = 0.56 and 0.65 for interest and self-efficacy, respectively). The findings contribute to theory on role models and growth mindsets, and they also have implications for the design of effective role model interventions.