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BMC Oral Health.2023 May;23(1):267.

2種類の口腔内スキャナーを用いた口腔内スキャンの学習曲線について、スキャン時間による比較を行った

Comparison of the learning curve of intraoral scanning with two different intraoral scanners based on scanning time.

PMID: 37161444

抄録

背景:

歯科医院に口腔内スキャナー(IOS)が登場したことは、歯科医療におけるデジタル技術の革新にとって重要なマイルストーンとなりました。口腔内スキャンの学習曲線を知ることは、新しいIOSを購入する前に臨床家のガイドラインとなるため、非常に重要である。今回のin vivo研究の目的は、3Shape Trios 4 IOSとCEREC Primescan IOSを用いた口腔内スキャンの学習曲線について、スキャン時間に基づいて歯科学生が必要とする学習曲線を明らかにすることである。

BACKGROUND: The appearance of intraoral scanners (IOSs) in dental offices was an important milestones for the digital innovations in dentistry. Knowing the learning curve for intraoral scanning is crucial, because it can serve as a guideline for clinicians before buying a new IOS. The aim of the present in vivo study was to determine the learning curve required by dental students for intraoral scanning with the 3Shape Trios 4 IOS and the CEREC Primescan IOS, based on scanning time.

方法:

本研究には、口腔内スキャンの経験がない歯科学生20名が参加した。10名の学生がTrios 4® IOS(TRI)でスキャンし、10名の学生がPrimescan® IOS(CER)でデジタル印象採得を行いました。すべての学生が患者から15個のデジタル印象を作成しました。印象採得の前に、理論的および実践的な教育が行われた。スキャン時間は、上下のアーチと咬み合わせの登録も含めて、平均値を算出した。統計解析は、Stataパッケージを使用し、混合効果一般化最小二乗回帰モデルで行った。

METHODS: A total of 20 dental students with no previous experience in intraoral scanning participated in the present study. 10 students scanned with Trios 4® IOS (TRI) and 10 students took digital impressions with Primescan® IOS (CER). Every student created 15 digital impressions from patients. Prior to taking the impressions, theoretical and practical education was provided. The total scanning time included the upper and lower arches as well as bite registration, for which average values were calculated. Statistical analysis was performed using the Stata package with a mixed-effects generalized least squares regression models.

結果:

平均的な総スキャン時間は以下の通りであった:TRI:第1印象205s、第15印象133.6s、CER:第1印象289.8s、第15印象147s。モデルによる推定では、TRIの場合は57.5s、CERの場合は144.2sとなり、いずれも非常に有意な改善となった(P<0.0001)。スキャン時間-学習段階曲線の傾きは、徐々に平坦に近づき、プラトーを維持した:TRIは11回目から、CERは14回目以降からである。

RESULTS: The average total scanning times were the following: TRI - 205 s for the 1st impression, 133.6 s for the 15th, CER - 289.8 s for the 1st impression, 147 s for the 15th. The model-based estimate of the difference between the two in case of TRI was 57.5 s, and in CER was 144.2 s which is a highly significant improvement in both cases (P < 0.0001). The slope of the scanning time vs. learning phase curve gradually approached flatness, and maintained a plateau: TRI - from the 11th measurement and CER - from the 14th measurement onward.

結論:

本研究の限界に鑑み、様々な撮影原理を持つスキャナーの学習曲線に差があることがわかった。TRIの場合、CERの場合(14回繰り返し)よりも少ないデジタル印象(11回繰り返し)で、経験者の平均スキャン時間に達することができた。

CONCLUSIONS: Given the limitations of the present study, we found difference between the learning curve of scanner types which are operate various principle of imaging. In case of the TRI fewer digital impressions (11 repeating) were sufficient to reach the average scanning time of an experienced user than using CER (14 repeating).

試験登録:

本研究は、Semmelweis大学の大学倫理委員会(SE RKEB番号:184/2022)により許可された。

TRIAL REGISTRATION: The permission for this study was given by the University Ethics Committee of Semmelweis University (SE RKEB number: 184/2022).