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日本語AIでPubMedを検索

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J Neural Transm (Vienna).2023 Mar;130(3):409-424.

視覚から認知へ:脳性視覚障害が神経発達障害に与える潜在的な貢献

From vision to cognition: potential contributions of cerebral visual impairment to neurodevelopmental disorders.

PMID: 36547695

抄録

視覚は、人間の発達と機能において重要な役割を担っています。したがって、視覚が子どもの発達に基本的な役割を果たすことは驚くにはあたらない。そのため、視覚機能に変化が生じると、子供の発達に支障をきたす可能性が高くなります。眼科疾患はよく知られ、診断され、考慮されていますが、キアズマ後遺症に起因する脳性視覚障害(CVI)は、ほとんど診断されていないのが現状です。しかし、周産期の窒息や未熟児、新生児低血糖に起因する障害の中で、CVIは顕著である。この論文では、CVIが子どもの学習能力に及ぼす可能性の役割に焦点を当て、CVIの結果を、失読症、失計算症、失書症、注意欠陥・多動性障害(ADHD)、発達性協調運動障害(DCD)、自閉症スペクトラム障害(ASD)といった他の神経発達障害(NDD)と区別することが大きな困難になっていることを明らかにする。ここではCVIの子どもと他のNDDの子どもとの重複の可能性に焦点を当てていますが、De Wittら(Wit et al. Ear Hear 39:1-19, 2018)は、聴覚処理障害(聴覚モダリティにおけるCVIに相当)の子どもに関して全く同じ疑問を呈しています。CVIによって運動、社会、認知の発達や学業の成功がいかに損なわれるかを強調し、NDDを呈するすべての子ども、および/または以前に神経学的に不利な条件で生まれた子どもにおいて、視覚、視覚知覚、認知の障害について体系的に評価する必要性を問題提起しています。

Vision has a crucial role to play in human development and functioning. It is, therefore, not surprising that vision plays a fundamental role in the development of the child. As a consequence, an alteration in visual function is, therefore, likely to hinder the child's development. Although ocular disorders are well known, diagnosed and taken into account, cerebral visual impairments (CVI) resulting from post-chiasmatic damage are largely underdiagnosed. However, among the disorders resulting from an episode of perinatal asphyxia and/or associated with prematurity, or neonatal hypoglycaemia, CVIs are prominent. In this article, we focus on the role of the possible effects of CVI on a child's learning abilities, leading to major difficulty in disentangling the consequences of CVI from other neurodevelopmental disorders (NDD) such as dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), developmental coordination disorder (DCD) and autism spectrum disorders (ASD). Although we focus here on the possible overlap between children with CVI and children with other NDD, De Witt et al. (Wit et al. Ear Hear 39:1-19, 2018) have raised exactly the same question regarding children with auditory processing disorders (the equivalent of CVI in the auditory modality). We underline how motor, social and cognitive development as well as academic success can be impaired by CVI and raise the question of the need for systematic evaluation for disorders of vision, visual perception and cognition in all children presenting with a NDD and/or previously born under adverse neurological conditions.