あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Community Genet.2023 Apr;14(2):163-174.

日本のがん教育包括支援事業の一環としてのヒト遺伝学教育

Human genetics education as part of the Japanese Cancer Education Comprehensive Support Project.

PMID: 36449144

抄録

日本では、がん対策として、子どもを対象にしたがん教育が始まっている。社会実装であるがんゲノム医療は、遺伝医学の側面を含んでいる。そのため、がん教育においても「遺伝」に関する内容が必要であると考えられる。そこで、がん教育における遺伝教育の実態を調査するため、がん教育包括支援事業のモデル校に所属する、がん教育に携わる学校教員を対象にアンケート調査を実施した。遺伝学的な内容については、以下の2点について質問した:遺伝的な内容については、"がんの分子遺伝学的メカニズム "と "家族でがんを共有する現象 "の2点について質問した。その結果、約6割の教員が、がんの分子遺伝学的メカニズムとがんの家族内共有現象に関する内容を教えた経験があることがわかった。多くの教員が、がん教育において遺伝学を教える必要性を感じている一方で、その難しさも感じていた:がんの分子遺伝学的メカニズムに関する内容では65.2%、がんの家族内共有現象に関する内容では70.8%であった。がんを遺伝病として適切に扱うことが重要であり、国の学習指導要領の検討や他科目との連携体制の構築が必要である。また、遺伝医学の専門家の関与や心理社会的支援により、教員の遺伝リテラシーの向上や家族歴に配慮した生徒とのコミュニケーションが期待される。

In Japan, cancer education has been initiated with children as a measure against cancer. Cancer genome medicine, which is a social implementation, includes aspects of genetic medicine. For this reason, it is assumed that content related to "genetics" is also necessary in cancer education. To investigate the actual situation regarding the teaching of genetics in cancer education, we conducted a questionnaire survey of schoolteachers involved in cancer education; these schoolteachers belonged to the model school of the Cancer Education Comprehensive Support Project. Regarding genetic content, we asked questions related to two aspects: "the molecular genetic mechanisms of cancer" and "the phenomenon of sharing cancer in the family." The results showed that about 60% of the teachers had experience teaching content related to the molecular genetic mechanisms of cancer and the phenomenon of sharing cancer in the family. While many teachers felt that teaching genetics in cancer education was necessary, they also felt that there were difficulties in doing so: 65.2% for content related to the molecular genetic mechanisms of cancer and 70.8% for that related to the phenomenon of sharing cancer in the family. It is important to properly treat cancer as a genetic disease, and it is necessary to examine government curriculum guidelines and establish a collaborative system among other subjects. In addition, the involvement of specialists in genetic medicine and psychosocial support is expected to improve teachers' genetic literacy as well as to communicate with students with consideration for their family history.