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Cureus.2022 Oct;14(10):e30434.

ポーセレンラミネートベニア装着後の軟組織刺激に対する患者の認識

Patient Awareness of Soft-Tissue Irritants After Placement of Porcelain Laminate Veneers.

PMID: 36407255

抄録

背景 ポーセレンは、健全なエナメル質を模倣することができ、歯科において最も審美的で生体適合性の高い材料と考えられている。ポーセレンラミネートベニアに関する研究は、主に技術的・審美的な側面に焦点が当てられており、周囲の軟組織の反応には焦点が当てられていない。本研究は、ベニア装着後に発生する軟組織の交代現象に対する患者のメンテナンスに関する知識、態度、実践を評価することを目的とする。方法 ベニア装着後に発生した患者の歯肉交替を把握するために,記述的横断的調査を選択した.統計解析は R version 3.6.3 を用いて行った。カウントとパーセンテージは、研究変数を要約するために使用された。カテゴリー変数間の関連性を評価するために、カイ二乗検定を使用した。有害事象には,過形成,歯肉退縮,色の変化,味・匂いの変化,歯痛,発赤が含まれた.スピアマンの相関を用いて,衛生状態,意識,ベニア装着後に経験した有害事象の数との関連を評価した.仮説の検証は5%有意水準で行った。結果 調査票には98名の回答者が記入した。男性34.7%、女性65.3%であった。回答者の半数(53.1%)は30〜40歳で、4分の1は41〜50歳であった。ベニア装着後の最終的な仕上がりに満足しているのは、回答者の2分の1(53.1%)のみであった。満足度は男女間で有意差はなかった(p=0.818)。結果は、女性の方が意識と歯科衛生士としての資質が高いことが示された。ベニア装着前に歯肉の問題で歯科医院を受診したと回答したのは、男性では11.8%のみであったのに対し、女性では35.9%であった(p=0.021)。回答者が報告した最も一般的な問題は、過形成(62.2%)と匂い/味の変化(66.3%)であった。その他,色の変化(58.2%),歯の痛み(59.2%),赤み(55.1%)などがよくみられた.満足度は,歯肉過形成を経験しなかった患者(70.3%)の方が,経験した患者(42.6%)より有意に高かった.歯痛やレンズ周囲の歯肉の赤みを経験することは,満足度の低下と関連していた(p<0.001).抗生物質の使用は満足度と関連しなかった(p=0.495)。結論 本研究により,ポーセレンラミネートベニアの装着に対する認識と満足度が低いことが示された.歯科衛生士と認知度スコアの間には統計的に有意な相関があった.また,歯科衛生士は,ラミネートベニアの満足度と正の相関があった.意識スコアが低いと満足度は低い。さらに,意識スコアが高いほど,満足度が高いことが示された.

Background Porcelain is considered the most esthetic and biocompatible material in dentistry with the ability to imitate sound enamel. Research into porcelain laminate veneers has focused mainly on technical or aesthetic aspects, rather than the reaction of the surrounding soft tissues. This study aims to evaluate the knowledge, attitudes, and practice regarding patient maintenance of soft-tissue alternation occurring after the placement of veneers. Methodology A descriptive, cross-sectional survey was chosen for this study to identify patient gingival alternation that occurred after the placement of veneers. Statistical analysis was performed using R version 3.6.3. Counts and percentages were used to summarize the study variables. The chi-square test was used to assess the association between categorical variables. Adverse events included hyperplasia, gum recession, change in color, change in taste/smell, toothache, and redness. Spearman's correlation was used to assess the association between hygiene, awareness, and the number of adverse events experienced after installing the veneers. Hypothesis testing was performed at a 5% level of significance. Results The study questionnaire was completed by 98 respondents. Males and females represented 34.7% and 65.3% of the study sample, respectively. One-half (53.1%) of the respondents were 30-40 years old, and one-quarter were 41-50 years old. Only one-half of the respondents were satisfied with the final result after installing the veneers (53.1%). Satisfaction was not significantly different between males and females (p = 0.818). Results showed better awareness and dental hygiene in females. Only 11.8% of the males reported visiting the dentist due to gingival problems before installing the veneers compared to 35.9% of the females (p = 0.021). The most common problems reported by the respondents were hyperplasia (62.2%) and a change in smell/taste (66.3%). Other common problems included color change (58.2%), toothache (59.2%), and redness (55.1%). Satisfaction was significantly higher in patients who did not experience gingival hyperplasia (70.3%) than in those who did (42.6%). Experiencing toothache and redness in the gums surrounding the lenses were associated with lower satisfaction (p < 0.001). The use of antibiotics was not associated with satisfaction (p = 0.495). Conclusions Our study indicated a low level of awareness and satisfaction with porcelain laminate veneer placement. There was a statistically significant association between dental hygiene and awareness scores. Dental hygiene was also positively associated with satisfaction with dental veneers. A lower awareness score was associated with lower satisfaction. Further, higher awareness was associated with higher satisfaction.