あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Curr Psychol.2022 May;:1-12.

子どもの社会的スキルの発達における測定の不変性と国による違い。日本と中国のサンプルからのエビデンス

Measurement invariance and country difference in children's social skills development: Evidence from Japanese and Chinese samples.

PMID: 35531072

抄録

子どもの社会的スキルの発達の多様性は、アジア諸国の間ではあまり検出されていない。子どもの社会的スキルを評価するために、文化的に妥当な評価法が必要である。本研究では、社会的スキル尺度(SSS)の日本人と中国人における測定法の不変性を検証し、子どもの社会的スキルの発達の国差を探った。SSSは、広く用いられている因子構造(アサーション、セルフコントロール、協力の各サブドメイン)を利用し、日本語版と中国語版が確立されている。日本人の幼稚園児931名(M=4.35、SD=1.07、男児53.6%)と中国人の幼稚園児1130名(M=4.47、SD=1.00、男児52.3%)からデータを集め、言語版の異なる同一のプロセス・教材で調査を実施した。SSSの測定不変性の検証に多重確認的因子分析を用い、2カ国のサンプル間でSSSの一次因子構造の妥当性、信頼性、スカラー測定の不変性を確立した。また、人口統計学、子育て実践、子どもの社会的スキルの発達との関連について、国による差異を検討した。その結果、日本人サンプルでは、中国人サンプルと比較して、年齢とともに協力スキルが有意に増加することがわかった。しかし、スパンキングは、両国とも自己制御能力の発達と負の相関があった。この結果は、子どもの社会的スキルの発達の多様性を示すことに貢献し、文化に応じた戦略を用いて子どもの社会的スキルを評価し、発達させる上で重要な意味を持つ。

The diversity of child social skills development is not well detected among Asian countries. Culturally validated assessments are needed for practitioners to evaluate child social skills. This study tested the measurement invariance of the Social Skill Scale (SSS) across Japanese and Chinese samples and explored country differences in child social skills development. The SSS utilizes a widely used factor structure (assertion, self-control, and cooperation subdomains) and has established Japanese and Chinese versions. We conducted investigations with an identical process and materials with different language versions, collecting data from 931 Japanese kindergarten children (M = 4.35, SD = 1.07; 53.6% boys) and from 1130 Chinese kindergarten children (M = 4.47, SD = 1.00; 52.3% boys). We used multiple confirmatory factor analysis to test measurement invariance of the SSS and established the validity, reliability, and scalar measurement invariance for the first-order factor structure of the SSS across the two country samples. We also examined country differences on the associations between demographics, parenting practice, and child social skills development. We found that, compared to the Chinese sample, cooperation skills significantly increased more with age among the Japanese sample. However, spanking was negatively related to self-control skills development in both countries. Our findings contribute to the demonstration of the diversity of child social skills development and have important implications for assessing and developing child social skills using culture-specific strategies.