あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Quintessence Int.2022 May;53(6):546-555.

就学前児童の口腔衛生を促進する革新的なインクルーシブプログラム「スマイルズ」の立ち上げ

Establishment of "Smiles": an innovative inclusive program for the promotion of oral health among preschool children.

PMID: 35380210

抄録

目的:

3歳から5歳の就学前児童を対象とした革新的な包括的口腔保健促進プログラム「スマイルズ」の計画段階および初年度について説明すること。

OBJECTIVES: To describe the planning stage and the first year of "Smiles," an innovative, inclusive oral health promotion program among preschool children, ages 3 to 5, encompassing the enhancement of daily toothbrushing skills, engagement of teaching staff and parents, and integration of a supportive environment of supervised toothbrushing in kindergartens.

方法と材料:

プログラムの初年度は、教職員とのワークショップ、園児とのワーキングセッション、保護者とのワークショップを主な内容として実施しました。プログラムへの参加、プログラムへの協力、プログラムの満足度、およびプログラムのこの構成要素に対する幼稚園教員、幼稚園保護者、歯科衛生士の態度が記録され評価された。プログラムの初年度のマイナーな要素として、いくつかの幼稚園で毎日の監視下での歯みがきを同化し、統合した。プログラムの参加者、幼稚園教員、幼稚園教員のアシスタント、および幼稚園の保護者のこの構成要素に対する態度が記録され、評価された。

METHOD AND MATERIALS: The major components of the first year of the program included workshops with the teaching staff, working sessions with the preschool children, and workshops with the parents. Program participation, program cooperation, program satisfaction, and kindergarten teachers, kindergarten parents, and dental hygienists' attitudes towards this component of the program were recorded and evaluated. Minor components of the first year of the program included assimilation and integration of daily supervised toothbrushing in some of the kindergartens. Program participation, kindergarten teachers, kindergarten teachers' assistants, and kindergarten parents' attitudes towards this component of the program were recorded and evaluated.

結果:

プログラムの初年度は、イスラエル全国9か所の180の幼稚園で、5,311人の園児とその保護者、および教師が参加しました。プログラム初年度に高い参加率(80%以上)、協力率(9.55~9.78)、満足度(9.62~9.81)が記録された。幼稚園教諭,保護者,歯科衛生士は,このプログラムを初年度以降も継続することに高い支持を示した(9.86~10.00).幼稚園における毎日の指導付き歯磨きモデルについては,幼稚園の先生,補助者,保護者の間で高い満足度(9.50~9.75)およびプログラム継続の意欲(9.50~10.00)が記録された.

RESULTS: In total, 180 kindergartens, in nine locations across Israel, including 5,311 preschool children, their parents, and teaching staff, took part in the first year of the program. High levels of participation (80% and above), cooperation (9.55 to 9.78) and satisfaction (9.62 to 9.81) were recorded in the first year of the program. Kindergarten teachers, parents, and dental hygienists expressed high levels of support for continuing the program beyond its first year (9.86 to 10.00). Regarding the daily supervised toothbrushing model in the kindergartens, high levels of satisfaction (9.50 to 9.75) and willingness to continue the program (9.50-10.00) were recorded among kindergarten teachers, assistants, and parents.

まとめ:

笑顔」プログラムは、さまざまな組織、セクター、政府省庁、自治体、幼稚園の経営者やスタッフ、保護者、そして最も重要なパートナーである就学前の子どもたちなど、多くのパートナーや関係者が協力して成功した例となりました。健康増進の基本原則を守り、幸せや喜び、温かさを分かち合うポジティブな雰囲気の中で、専門家が幼児期に適応したことが、このプログラムの成功に貢献したのです。

CONCLUSION: The "Smiles" program serves as an example of successful collaboration between many partners and stakeholders from different organizations, sectors, and government ministries, local authorities, kindergarten management and staff, parents, and the most important partners, the preschool children. Its adherence to the basic principles of health promotion, and its professional adjustment to early childhood with positive atmosphere of happiness, joy, and shared warmth, contributed to the success of the program.