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日本語AIでPubMedを検索

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J Prosthodont Res.2021 Oct;65(4):455-460.

単冠および3ユニットブリッジの安定性に及ぼす長いガイド領域を持つバットジョイント接続の影響-in-vitro-study

Influence of butt joint connections with long guiding areas on the stability of single crowns and 3-unit bridges - an in-vitro-study.

PMID: 34176848

抄録

本研究の目的は、チューブ・イン・チューブ接続の有無にかかわらず、単冠および3ユニットブリッジの安定性をインプラント・アバットメント複合体との関連で評価することである。方法 合計90本のインプラント(直径3.8mm)を用いて60個の試験片を作製し、4つのグループに分けた:CST(ショートチューブ付きクラウン)、CLT(ロングチューブ付きクラウン)、BNT(チューブなしブリッジ)、BLT(ロングチューブ付きブリッジ)。すべての上部構造は、モノリシックジルコニア製のワンピースハイブリッドアバットメントレストレーションで構成され、プレハブチタンベース上に接着され、インプラントに直接ねじ込まれた。試験片は人工時効(2,000,000サイクル、120N、30°軸ずれ)を受け、その後万能試験機で30°の角度で破折するまで荷重がかけられた。人工時効中および人工時効後に試験片の損傷を調べた。結果 人工時効中、CLT群の1つの試験片とBNT群の2つの試験片が破壊した。平均破壊荷重はCLTが498.8(±34.4)N,CSTが418.8(±41.5)N,BLTが933.1(±26.2)N,BNTが634.4(±29.0)Nであり,クラウン群とブリッジ群で統計学的な差(p ≤ 0.001)が認められた.結論 長いチューブ・イン・チューブ接続の単冠および3ユニットブリッジは,短いチューブ・イン・チューブ接続の修復物またはチューブ・イン・チューブ接続のない修復物と比較して,有意に高い疲労破壊強度を示した.

Purpose The aim of this study was to evaluate the stability of single crowns and 3-unit bridges in relation to the implant-abutment complex with and without tube in tube connection.Methods 60 specimens with a total of 90 implants (diameter 3.8 mm) were fabricated and distributed into 4 groups: CST (Crown with short tube), CLT (crown with long tube), BNT (Bridge without tube) and BLT (bridge with long tube). All superstructures consisted of one-piece hybrid abutment restorations out of monolithic zirconia, bonded on prefabricated titanium bases and were directly screwed into the implants. Specimen underwent artificial aging (2.000.000 cycles, 120 N, 30° off axis) and were subsequently loaded in an universal testing machine at an angle of 30° until failure. The specimens were examined for damage during and after artificial aging.Results During artificial aging, one test specimen of group CLT and two test specimens of group BNT failed. The average failure load was 498.8 (± 34.4) N for CLT, 418.8 (± 41.5) N for CST, 933.1 (± 26.2) N for BLT and 634.4 (± 29.0) N for BNT, with a statistical differences (p ˂ 0.001) between the crown and bridge groups. All tested samples exhibited macroscopic deformations at the implant shoulder, which were more pronounced in the specimens without a tube in tube connection.Conclusions Single crowns and 3-unit bridges with a long tube in tube connection showed significantly higher fatigue fracture strength compared to restorations with short or without tube in tube connection.