あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Pediatr Int.2020 Jul;doi: 10.1111/ped.14400.Epub 2020-07-20.

日本の幼児期発達から得た健康増進の教訓

Lessons on health promotion from Japanese early childhood development.

  • Kimihiro Miyake
  • Sachi Tomokawa
  • Takashi Asakura
PMID: 32688449 DOI: 10.1111/ped.14400.

抄録

1990年代以降、先進国・発展途上国を問わず、幼児期の発達(ECD)への注目が高まっています。日本では、教育と保育の一体的な実践を追求し、適切な生活空間を提供することで、子どもの福祉を促進してきた。このようなECDの取り組みは、健康増進の本質を体現しているように思われる。したがって、日本の実践に関する情報は、他の国、特に発展途上国での ECD を支援する上で参考になるかもしれない。そこで本研究では、日本の ECD の概要を概観し、日本の ECD 施設での実践事例を紹介することで、日本の健康関連 ECD の開発途上国への応用の可能性を検討した。その結果、以下の 4 点が明らかになった。1)保健師の配置など法的根拠が明確であること、2)国の基準に基づいた活動の概要と施設レベルでの柔軟な実践、3)子どもの主体性を尊重する教師の姿勢と子どもの発達状況を反映した日常生活の中での明示的・主体的な活動、4)保護者との連携、授業研究、俳句大会など、保健活動の効果を高めるための様々な実践があること、の4点を明らかにした。これらの実践は日本の文脈に基づいているため、日本の文脈と移植のリスクの両方を考慮した上で、海外での活用を可能にすることが必要である。

Early childhood development (ECD) has received increasing attention in both developed and developing countries since the 1990s. In Japan, ECD facilities have pursued integrated practices of education and care to provide appropriate living spaces to promote children's welfare. This ECD approach appears to embody the nature of health promotion. Therefore, information about Japanese practices may be helpful to support ECD in other countries, especially developing countries. In this context, the present study discussed the potential application of health-related ECD practices in Japan for developing countries by reviewing an outline of Japanese ECD, along with a case study describing practices in ECD facilities in Japan. We identified four main points: 1) distinct legal grounds including a legal basis for allocating health specialists; 2) outlines of activities based on national standards and flexible practices at the facility level; 3) teachers' attitudes that respect children's initiative, and explicit and independent activities embedded in children's daily lives that reflect the child's developmental status; and 4) various useful practices to enhance the effect of health-related activities, such as cooperation with parents, lesson study and hoiku-conference. As these practices are based on the Japanese context, it is essential to consider both the Japanese context and the risks of transplanting such concepts to enable optimum use of these lessons in other countries.

This article is protected by copyright. All rights reserved.