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Environ. Pollut..2020 Jul;266(Pt 3):115175. S0269-7491(20)33657-5. doi: 10.1016/j.envpol.2020.115175.Epub 2020-07-09.

アドリア海北部の2つの港湾都市におけるサイズ別粒子濃度に対する船舶の影響の比較

Comparison of the impact of ships to size-segregated particle concentrations in two harbour cities of northern Adriatic Sea.

  • E Merico
  • M Conte
  • F M Grasso
  • D Cesari
  • A Gambaro
  • E Morabito
  • E Gregoris
  • S Orlando
  • A Alebić-Juretić
  • V Zubak
  • B Mifka
  • D Contini
PMID: 32683088 DOI: 10.1016/j.envpol.2020.115175.

抄録

沿岸都市におけるサイズ偏析粒子への港湾内輸送の寄与に関する詳細な情報は、特に交通量の多い地中海流域では不足している。このことは、通常は基準汚染物質(すなわちPMおよび/またはPM)のみがモニターされている都市の港湾集積地における人間の暴露と大気質に問題を提起している。本研究では、アドリア海北部の2つの沿岸都市において、大きな粒子径範囲(0.01-31μm)での粒子数と質量サイズ分布が得られた。ヴェネツィア(イタリア)とリエカ(クロアチア)で得られた。ナノ粒子(直径D<0.25μm)、微粒子(0.25<D<1μm)、粗粒子(D>1μm)の3つのサイズ範囲を調査した。絶対濃度はすべての粒度範囲においてベニスで高く、日中の傾向を分析した結果、局所気象と境界層動態の影響が大きいことがわかった。道路輸送の影響は、ヴェネツィアに比べてリエカの方が大きかった(相対的に)。海運の寄与が最も大きかったのはヴェネツィアで、これは主に船の交通量が多かったためである。ナノ粒子への影響は最大で7.4%(ヴェネツィア)と1.8%(リエカ)、最小では微細範囲の1.9%(ヴェネツィア)と0.2%未満(リエカ)、中間値は粗分率の1.8%(ヴェネツィア)と0.5%(リエカ)であった。質量濃度に対する輸送の寄与は、リエカでは不確かさと区別できず(PM、PM、PMでは0.2%未満)、ベニスでは約2%であった。粒子径の関数としての相対的寄与は、顕著な類似性を示しています:ナノ粒子の最大値、急速な減少、細かい範囲での連続的な二次的最大値(最初の2-3倍低い)。粒子径が大きい場合、相対的な寄与は1-1.5μmで最小に達し、粗い範囲では連続的に増加している。サイズ分布は、PMやPMと比較して、ナノ粒子および微粒子数濃度に対する港湾排出物の寄与は無視できないほどであることを示しており、これらは質量濃度(PMやPM)と比較して、船舶の影響を監視するためのより良い指標であることを示している。

Detailed information on in-harbour shipping contribution to size segregated particles in coastal cities are scarce, especially in the busy Mediterranean basin. This poses issues for human exposure and air quality in urban harbour agglomerates, where only criteria pollutants (i.e. PM and/or PM) are usually monitored. In this work, particle number and mass size distributions, in a large size range (0.01-31 μm), were obtained in two coastal cities of northern Adriatic Sea: Venice (Italy) and Rijeka (Croatia). Three size ranges were investigated: nanoparticles (diameter D < 0.25 μm); fine particles (0.25<D < 1 μm), and coarse particles (D > 1 μm). Absolute concentrations were larger in Venice for all size ranges showing, using analysis of daily trends, a large influence of local meteorology and boundary-layer dynamics. Contribution of road transport was larger (in relative terms) in Rijeka compared to Venice. The highest contributions of shipping were in Venice, mainly because of the larger ship traffic. Maximum impact was on nanoparticles 7.4% (Venice) and 1.8% (Rijeka), the minimum was on fine range 1.9% (Venice) and <0.2% (Rijeka) and intermediate values were found in the coarse fraction 1.8% (Venice) and 0.5% (Rijeka). Contribution of shipping to mass concentration was not distinguishable from uncertainty in Rijeka (<0.2% for PM, PM, and PM) and was about 2% in Venice. Relative contributions as function of particles size show remarkable similitudes: a maximum for nanoparticles, a quick decrease and a successive secondary maximum (2-3 times lower than the first) in the fine range. For larger diameters, the relative contributions reach a minimum at 1-1.5 μm and there is a successive increase in the coarse range. Size distributions showed a not negligible contribution of harbour emissions to nanoparticle and fine particle number concentrations, compared to PM or PM, indicating them as a better metric to monitor shipping impacts compared to mass concentrations (PM or PM).

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