日本語AIでPubMedを検索
親のおもちゃ遊びと幼児の社会性情動発達.共親的な力関係の緩和的役割
Parental toy play and toddlers' socio-emotional development: The moderating role of coparenting dynamics.
PMID: 32682123 DOI: 10.1016/j.infbeh.2020.101465.
抄録
この研究では、親のおもちゃ遊びと幼児の社会性情動発達の関連性における共親の支持性の修飾的役割を検討した。研究に参加したのは、77名の三者(母親、父親、幼児)であった。家族の交流の中で共働きのダイナミクスと親のおもちゃ遊びが観察され、幼児の社会的情動の発達が母親から報告された。その結果、母親のおもちゃ遊びは幼児の社会的情動の発達と正の関連があることが示されたが、この相互作用は支持的な共育の文脈の中で発生した場合に限られた。父親のおもちゃ遊びと幼児の社会的情動の発達との間には有意な関連は認められなかった。この研究は、親子の遊びの相互作用において家族の力学が果たす重要な役割を浮き彫りにした。
This study examined the moderating role of coparenting supportiveness in the association between parental toy play and toddlers' socio-emotional development. Seventy-seven triads (mother, father, toddler) participated in the study. Coparenting dynamics and parental toy play were observed during family interaction and toddlers' socio-emotional development was reported by mothers. Results indicated that maternal toy play was positively associated with toddlers' socio-emotional development but only when this interaction occurred within a supportive coparenting context. No significant associations were observed between fathers' toy play and toddlers' socio-emotional development. This study highlights the critical role played by family dynamics in parent-child play interaction.
Copyright © 2020 The Author(s). Published by Elsevier Inc. All rights reserved.