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J Expo Sci Environ Epidemiol.2020 Jul;10.1038/s41370-020-0242-2. doi: 10.1038/s41370-020-0242-2.Epub 2020-07-16.

カナダの3つのバス輸送システムにおける交通関連大気汚染への個人暴露:都市交通暴露調査

Personal exposures to traffic-related air pollution in three Canadian bus transit systems: the Urban Transportation Exposure Study.

  • Keith Van Ryswyk
  • Greg J Evans
  • Ryan Kulka
  • Liu Sun
  • Kelly Sabaliauskas
  • Mathieu Rouleau
  • Angelos T Anastasopolos
  • Lance Wallace
  • Scott Weichenthal
PMID: 32678304 DOI: 10.1038/s41370-020-0242-2.

抄録

背景:

交通関連大気汚染(TRAP)への暴露は、いくつかの心肺疾患の発生率の増加と関連している。通勤環境におけるTRAP曝露量の上昇は、1日の曝露量に大きな影響を及ぼす可能性がある。

BACKGROUND: Exposure to traffic-related air pollution (TRAP) is associated with increased incidence of several cardiopulmonary diseases. The elevated TRAP exposures of commuting environments can result in significant contributions to daily exposures.

目的:

カナダのトロント、オタワ、バンクーバーのバス輸送システムの個人TRAP曝露量(UFP、BC、PM、PM)を評価すること。個人被ばくモデルを用いて、毎日のTRAP被ばくに対するバス通勤の寄与を推定した。バスの種類と乗車暴露、バス停/停留所の種類と待ち時間暴露との関連を推定した。

OBJECTIVES: To assess the personal TRAP exposures (UFPs, BC, PM, and PM) of the bus transit systems of Toronto, Ottawa, and Vancouver, Canada. Personal exposure models estimated the contribution of bus commuting to daily TRAP exposures. Associations between bus type and riding exposures and bus stop/station type and waiting exposures were estimated.

結果:

バス通勤(1日の4.6%)は、トロント、オタワ、バンクーバーでそれぞれ1日のPM-Baの~59%(SD=15%)、60%(SD=20%)、57%(SD=18%)、PM-Feの70%(SD=19%)、64%(SD=15%)、70%(SD=15%)の寄与がありました。閉鎖されたバス停はPMとBCのホットスポットであることがわかった。ディーゼル・パティキュレート・フィルター(DPF)とハイブリッド・ディーゼル/電気推進のバスは、バンクーバーのUFPを除いて、各都市の1983~2003年のディーゼルバスと比較して、車内PM、UFP、BCが有意に低いことがわかった。

RESULTS: Bus commuting (4.6% of the day) contributed ~59%(SD = 15%), 60%(SD = 20%), and 57%(SD = 18%) of daily PM-Ba and 70%(SD = 19%), 64%(SD = 15%), and 70%(SD = 15%) of daily PM-Fe, in Toronto, Ottawa, and Vancouver, respectively. Enclosed bus stations were found to be hotspots of PM and BC. Buses with diesel particulate filters (DPFs) and hybrid diesel/electric propulsion were found to have significantly lower in-bus PM, UFP, and BC relative to 1983-2003 diesel buses in each city with the exception of UFP in Vancouver.

意義:

カナダの3つのバス輸送システムについて、交通関連大気汚染物質の個人暴露を評価した。各システムでは、バス通勤はBCと同様に微細フラクションBaとFeの一日暴露に大きく寄与していると推定された。乗車中の暴露は、各都市のいくつかの汚染物質についてバスの種類と関連していた。これらの関連は、ディーゼル微粒子フィルターを装備したハイブリッドディーゼル/電気バスの使用が、乗車者の大気質を改善していることを示唆している。

SIGNIFICANCE: Personal exposures for traffic-related air pollutants were assessed for three Canadian bus transit systems. In each system, bus commuting was estimated to contribute significantly toward daily exposures of fine-fraction Ba and Fe as well as BC. Exposures while riding were associated with bus type for several pollutants in each city. These associations suggest the use of hybrid diesel/electric buses equipped with diesel particulate filters have improved air quality for riders.