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Child Adolesc Ment Health.2019 Feb;24(1):54-65. doi: 10.1111/camh.12271.Epub 2018-03-24.

PSYCHLOPS Kidsの開発とテスト:子どもを中心とした新しいアウトカム指標

The development and testing of PSYCHLOPS Kids: a new child-centred outcome measure.

  • Emma Godfrey
  • Molly Aubrey
  • Susan Crockford
  • Deborah Haythorne
  • Maria Kordowicz
  • Mark Ashworth
PMID: 32677230 DOI: 10.1111/camh.12271.

抄録

背景:

現在のところ、一般的な治療的メンタルヘルス介入の価値に対する子どもの視点を捉えることができる、クライアントが作成した尺度はありません。私たちは「PSYCHLOPS Kids」と呼ばれる新しい尺度を開発した。これは、回答者にとって個人的に重要な領域を測定するもので、量的要素と質的要素の両方を含んでいます。我々は、この新しいアウトカム指標を試験的に実施し、その心理測定特性を決定することを目的とした。

BACKGROUND: There are currently no client generated measures able to capture a child's perspective of the value of generic therapeutic mental health interventions. We have developed a new measure called 'PSYCHLOPS Kids'. It measures areas of individual importance to the respondent and contains both quantitative and qualitative elements. We aimed to pilot this new outcome measure and determine its psychometric properties.

方法:

PSYCHLOPS Kidsは、プライマリーケアのメンタルヘルスで使用されている、有効性と信頼性のあるクライアント作成の尺度である、成人のPSYCHLOPS質問票を基にしています。PSYCHLOPS Kidsの開発には、専門家グループ、ドラマセラピストを対象とした試験的テスト、7~13歳のドラマセラピーを受けている子どもたちを対象とした心理測定テストが含まれています。

METHODS: PSYCHLOPS Kids was adapted from the adult PSYCHLOPS questionnaire, a validated and reliable client-generated measure used in primary care mental health. Development of PSYCHLOPS Kids involved an expert group, pilot testing with dramatherapists followed by psychometric testing with children receiving dramatherapy aged 7-13 years.

結果:

132人の子どもたちが介入前および介入後の質問票に記入した。初期PSYCHLOPS Kidsスコア(0-12段階)の平均値は4.98(SD:3.42)、治療後の平均値は3.24(SD:3.03)、変化の効果量の平均値は0.51であった。32人の子どもの保護者が記入した比較尺度として、Strengths and Difficulties Questionnaire(SDQ)を用いた;平均効果量、0.39。両尺度間の効果量の差は有意ではなかった(t=1.05; p=.30)が、PSYCHLOPS Kids Problem領域の効果量(平均0.68)はSDQよりも有意に大きかった(t=2.06; p=.04)。同時妥当性は、PSYCHLOPS Kidsの変化の自己評価項目の変化スコアの強い予測力によって示されたが、セラピストによる変化の評価は変化スコアの有意な予測因子ではなかった。PSYCHLOPS KidsとSDQの変化スコアには有意な相関は認められなかった。

RESULTS: One hundred and thirty-two children completed pre- and postintervention questionnaires. Mean initial PSYCHLOPS Kids scores (scale of 0-12) were 4.98 (SD: 3.42); mean post-therapy, 3.24 (SD: 3.03); mean effect size of change, 0.51. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) was used as a comparator instrument completed by parent/carers of 32 children; mean effect size, 0.39. The effect size difference between both instruments was not significant (t = 1.05; p = .30); the PSYCHLOPS Kids Problem domain effect size (mean, 0.68) was significantly greater than for the SDQ (t = 2.06; p = .04). Concurrent validity was demonstrated by strong predictive power of change scores for the self-assessment of change item in PSYCHLOPS Kids; therapist-assessment of change was not a significant predictor of change scores. PSYCHLOPS Kids and SDQ change scores were not significantly correlated.

結論:

PSYCHLOPS Kidsは、子どもの一般的な使用のための問題に焦点を当てた、クライアントが作成した初めてのメンタルヘルスのアウトカム指標です。PSYCHLOPS Kidsは、変化に対する適度な反応性と、測定された妥当性と信頼性の面で満足のいくテストが行われていることが実証されています。PSYCHLOPS Kidsには、さらなる妥当性、信頼性、および質的試験が必要とされています。

CONCLUSIONS: PSYCHLOPS Kids is the first client generated mental health outcome measure focussing on problems for generic use in children. It has demonstrated moderate responsiveness to change and satisfactory testing for measured aspects of validity and reliability. PSYCHLOPS Kids now requires further validity, reliability and qualitative testing.

© 2018 Association for Child and Adolescent Mental Health.