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Child Adolesc Ment Health.2019 Sep;24(3):259-265. doi: 10.1111/camh.12324.Epub 2019-03-04.

就学前不安のオンライン評価:新しい診断ツールの説明と初期検証

Online Assessment of Preschool Anxiety: description and initial validation of a new diagnostic tool.

  • Amy J Morgan
  • Elli Tamir
  • Ronald M Rapee
  • Heidi J Lyneham
  • Lauren F McLellan
  • Jordana K Bayer
PMID: 32677211 DOI: 10.1111/camh.12324.

抄録

背景:

Online Assessment of Preschool Anxiety (OAPA)は、3~6歳の就学前の子どもの不安障害を評価するために新たに開発された尺度である。本研究では、OAPAの初期の心理測定特性を調べることを目的とし、特に収束性と判別性の両方の構成要素の妥当性を調べることに焦点を当てました。

BACKGROUND: The Online Assessment of Preschool Anxiety (OAPA) is a newly developed measure that assesses anxiety disorders in preschool children aged 3-6 years. This study aimed to explore the OAPA's initial psychometric properties with a particular focus on examining its construct validity, both convergent and discriminant.

方法:

OAPAは、オーストラリアの気質的に抑制された未就学児の親319名(M: 5.3歳)を対象に、オンラインで実施された。心理学者による評価報告書のレビューの前に、予備的診断が自動的に作成された。構成の妥当性は、OAPAと既存の有効な質問票との一致度を評価することで検討されました。

METHOD: The OAPA was completed online by a community sample of 319 Australian parents of temperamentally inhibited preschool children (M: 5.3 years). Preliminary diagnoses were automatically generated before assessment reports were reviewed by a psychologist. Construct validity was examined by assessing the degree of agreement between the OAPA and existing valid questionnaire measures that were simultaneously administered online.

結果:

参加者の半数近くが、OAPAによると児童不安障害の基準を満たしていたが、最も一般的なのは社会恐怖症であった。改訂幼児不安尺度(不安症状の尺度)、Children's Anxiety Life Interference Scale - Preschool Version(不安による生活妨害の尺度)、Strengths and Difficulties Questionnaire-Parent Version(Strengths and Difficulties Questionnaire-Parent Version)のEmotional Symptoms尺度(より広範な内在化症状の尺度)、および過干渉/保護的な子育て尺度で収束妥当性を支持する結果が得られた。また、Strengths and Difficulties Questionnaire-Parent Versionの行動問題尺度の初期識別妥当性も支持された。

RESULTS: Nearly half of participants met criteria for a child anxiety disorder according to the OAPA, most commonly social phobia. Findings supported convergent validity with the Revised Preschool Anxiety Scale (an anxiety symptom measure), the Children's Anxiety Life Interference Scale - Preschool Version (a measure of life interference from anxiety), the Emotional Symptoms scale of the Strengths and Difficulties Questionnaire-Parent Version (a measure of broader internalizing symptoms), as well as an over-involved/protective parenting scale. Findings also supported initial discriminant validity with the Conduct Problems scale of the Strengths and Difficulties Questionnaire-Parent Version.

結論:

本研究の結果は、OAPAの予備的な構成的妥当性を示す証拠を提供するものである。OAPAの信頼性(テスト・レストおよび相互評価者)をさらに調査し、構成要素の妥当性を確認することにより、OAPAは研究の場や臨床の場で使用するための有用な尺度となる可能性がある。

CONCLUSIONS: Results of this study provide evidence for the OAPA's preliminary construct validity. With further research into the OAPA's reliability (test-retest and interrater) and confirming construct validity, the OAPA may be a useful instrument for use in research settings and clinical practice.

© 2019 Association for Child and Adolescent Mental Health.