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Child Adolesc Ment Health.2018 Nov;23(4):313-327. doi: 10.1111/camh.12270.Epub 2018-03-24.

11~13歳の子どもを対象に、精神疾患の症状を予防するために参加率を高めることを目的とした作業療法介入のクラスター無作為化比較試験

Cluster-randomised controlled trial of an occupational therapy intervention for children aged 11-13 years, designed to increase participation to prevent symptoms of mental illness.

  • Ema Tokolahi
  • Alain C Vandal
  • Paula Kersten
  • Janet Pearson
  • Clare Hocking
PMID: 32677145 DOI: 10.1111/camh.12270.

抄録

背景:

作業療法が子どものメンタルヘルスのアウトカムに与える影響については、ほとんど調査されていない。この研究の目的は、子どもの精神疾患の症状を予防するために日常の職業への参加を増やすように設計されたエビデンスに基づいた作業療法介入を調査し、学校で実行することであった。

BACKGROUND: The impact of occupational therapy on mental health outcomes for children is largely unexplored. The aim of this study was to investigate an evidence-based occupational therapy intervention designed to increase participation in daily occupations to prevent symptoms of mental illness for children and run in schools.

方法:

本研究では、2つの群からなる実用的なクラスター無作為化比較試験のデザインが用いられた。14のクラスター(学校)、151名の子供の参加者は、学校のデキルランク分類によって層別化され、ブロック無作為化された。無作為化後の参加者の盲検化は不可能であったが、アウトカム評価者は盲検化された。アウトカムは、ベースライン、パラレルフェーズ、クロスオーバーフェーズ後、フォローアップ時に測定され、不安症状(一次)、抑うつ症状、自尊心、参加、ウェルビーイングであった。意図対治療分析を適用し、混合線形モデルを用いて、クラスターと反復測定を説明し、同定された共変量を調整した。

METHODS: The study used a pragmatic, cluster-randomised controlled trial design with two arms. Fourteen clusters (schools), equating to 151 child participants, were stratified by school decile-rank category and block randomised. Blinding of participants post-randomisation was not feasible; however, outcomes assessors were blinded. Outcomes were measured at baseline, after the parallel and crossover phases, and at follow-up; and were anxiety symptoms (primary), depression symptoms, self-esteem, participation and wellbeing. Intention-to-treat analysis was applied and mixed linear modelling was used to account for clusters and repeated measures, and to adjust for covariates identified.

結果:

この試験では、子どもの職業能力に対する満足度と教師が評価した子どもの不安に対する介入の有意な正の効果が見出された。不安や抑うつ症状、自尊心、ウェルビーイングに対する介入の効果を支持する証拠は見つからなかった。

RESULTS: This trial found significant positive effects of the intervention on child-rated satisfaction with their occupational performance and teacher-rated child anxiety. No evidence was found to support the effect of the intervention on anxiety and depression symptoms, self-esteem and wellbeing.

結論:

本研究は、非臨床サンプルの子どもたちを対象に、情緒的なウェルビーイングを促進する作業療法介入を調査した初めてのクラスター無作為化比較試験である。現在の形式では、学校での介入の使用を支持する説得力のある証拠は見つからなかったが、職業に焦点を当てたことが参加に影響を与えたことは有望な結果であった。提言は、介入を教室に埋め込まれた介入として再設計し、教師が指導し、保護者の関与を含むようにすることである。

CONCLUSIONS: This was the first known cluster-randomised controlled trial to investigate an occupational therapy intervention promoting emotional wellbeing in a non-clinical sample of children. No compelling evidence was found to support the use of the intervention in schools in its current format, however, results were promising that the focus on occupations influenced participation. Recommendations are made to redesign the intervention as an embedded intervention in the classroom, cotaught by teachers and including parental involvement.

© 2018 Association for Child and Adolescent Mental Health.