あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Child Adolesc Ment Health.2018 Nov;23(4):376-380. doi: 10.1111/camh.12284.Epub 2018-06-13.

実践におけるイノベーション弁証法的行動療法-思春期の感情的問題解決のためのスキルトレーニング(DBT STEPS-A):アイルランドの初等教育後の学校でのパイロット実施の評価

Innovations in Practice: Dialectical behaviour therapy - skills training for emotional problem solving for adolescents (DBT STEPS-A): evaluation of a pilot implementation in Irish post-primary schools.

  • Daniel Flynn
  • Mary Joyce
  • Mareike Weihrauch
  • Paul Corcoran
PMID: 32677137 DOI: 10.1111/camh.12284.

抄録

背景:

学校全体でのメンタルヘルスへのアプローチは、学校と地域社会のパートナーが若者の前向きなメンタルヘルスを支援するために一緒に働く場合に推奨される。しかし、このアプローチを採用した普遍的な介入は限られている。この研究では、アイルランドにおける青年のための社会性と情動の学習プログラムであるDBT STEPS-Aの試験的な実施を評価している。

BACKGROUND: Whole school approaches to mental health are recommended where schools and community partners work together to support positive mental health for young people. Universal interventions which adopt this approach are limited however. This study evaluates the pilot implementation of DBT STEPS-A, a social-emotional learning programme for adolescents, in Ireland.

方法:

DBT STEPS-Aに参加した学生と対照群から、年度の初めと終わりにデータを収集した。アイルランド南部の2つの学校から15-16歳の72人の青年を対象に、データのサブセットを分析したアマッチド比較が行われました。アウトカムには、感情症状、機能不全コーピング、DBTスキルの使用が含まれていました。線形混合効果モデルが治療効果(介入対対照)を推定するために使用された。

METHOD: Data were collected at the beginning and end of the academic year from students who participated in DBT STEPS-A and a control group. A matched comparison was conducted where a subset of the data was analysed consisting of 72 adolescents aged 15-16 years from two schools in the south of Ireland. Outcomes included emotion symptoms, dysfunctional coping and DBT skill use. Linear mixed-effects models were used to estimate the treatment effect (intervention vs. control).

結果:

4つのアウトカム指標のうち2つ(感情症状指数:p=0.011、内在化問題:p=0.012)に統計的に有意な治療効果が認められた。効果の大きさは大きかった(コーエンのF2乗=0.65、0.83)。

RESULTS: A statistically significant treatment effect was observed on two of four outcome measures (emotion symptom index: p = 0.011; internalising problems: p = 0.012). The effect sizes were large (Cohen's F squared = 0.65 and 0.83 respectively).

結論:

介入群では、うつ病、不安、社会的ストレスを含む構成要素を評価する尺度で有意な減少が認められた。結果は、DBT STEPS-Aが介入を完了した青年にプラスの効果をもたらす可能性があることを示唆している。思春期の子どもたちと教師からのフィードバックは、内容、構造、実施を洗練させることで、プログラムが思春期の集団にとってより利用しやすいものになるかもしれないことを示唆している。

CONCLUSIONS: Significant reductions on measures which assess constructs including depression, anxiety and social stress were found for the intervention group. The results suggest that DBT STEPS-A may yield positive effects for adolescents who complete the intervention. Feedback from adolescents and teachers suggests that refinement of content, structure and implementation may make the programme more accessible to an adolescent population.

© 2018 Association for Child and Adolescent Mental Health.