あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Deaf Stud Deaf Educ.2020 Jul;enaa018. doi: 10.1093/deafed/enaa018.Epub 2020-07-17.

言語環境と難聴児の音声言語発達

Language Environments and Spoken Language Development of Children With Hearing Loss.

  • Sonia Arora
  • Elaine R Smolen
  • Ye Wang
  • Maria Hartman
  • Amanda Howerton-Fox
  • Ronda Rufsvold
PMID: 32676664 DOI: 10.1093/deafed/enaa018.

抄録

本研究では、話し言葉の量と多様性、および子どもの基本的な概念や語彙の知識に関して、大人の言語入力と子どもの言語生産との関係を調べた。教師や親から提供される言語の量と多様性は、子どもの言語出力と知識に関連していた。言語環境分析技術を用いて、難聴のある26名の未就学児の言語環境を2日間にわたって音声録音しました。言語サンプルは、言語の量(大人の単語数、子供の発声数、会話ターン数)と多様性(語彙的多様性、構文的複雑性、節の複雑性)について分析された。その結果、大人の言語入力と子どもの言語生産との間には、言語の量に関してのみ関係があることが示された。大人の言語入力の多様性に関しては、教師と保護者の間で有意な差が報告された。これらの結果は、大人の言語入力は環境(学校と家庭)の違いによってかなり異なることを示唆しており、さらなる調査が必要であることを示唆している。

This study examined the relationships between adult language input and child language production in regard to the quantity and diversity of spoken language, as well as children's knowledge of basic concepts and vocabulary. The quantity and diversity of language provided by teachers and parents were related to children's language output and knowledge. Language ENvironment Analysis technology audio-recorded the language environments of 26 preschool children with hearing loss over 2 days. The language samples were analyzed for quantity (adult word count, child vocalization count, and conversational turn count) and diversity (lexical diversity, syntactical complexity, and clausal complexity) of language. Results indicated a relationship between adult language input and child language production, but only in regard to the quantity of language. Significant differences between the teachers and parents were reported in regard to the diversity of adult language input. These results suggest that the language input provided by adults across environments (school versus home) is considerably different and warrants further investigation.

© The Author(s) 2020. Published by Oxford University Press. All rights reserved. For Permissions, please email: journals.permissions@oup.com.