あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
NeuroRehabilitation.2020 Jul;NRE203083. doi: 10.3233/NRE-203083.Epub 2020-07-14.

社会参加の回復-外傷性脳損傷患者のための関係性グループ介入の経験

Recovering social participation - experience with a relational group intervention for traumatic brain injury patients.

  • Marjaana Raukola-Lindblom
  • Vuorinen Elina
  • Vartiainen Riitta
PMID: 32675427 DOI: 10.3233/NRE-203083.

抄録

背景:

外傷性脳損傷はしばしば社会的機能の低下をもたらし、社会的状況での不確実性、孤立、著しいストレスを引き起こす可能性がある。集団治療に参加することで、参加者は関係性のつながりを感じ、言語的・非言語的なコミュニケーション能力を向上させ、共感的な相互主観の能力を構築するための新たな能力を身につけることができる。コミュニケーションと社会的スキルを向上させるための集団介入は、患者が社会参加を成功させるための効率的かつ効果的な方法を提供する可能性があることを示唆している。

BACKGROUND: Traumatic brain injuries often result in impaired social functioning that may cause uncertainty, isolation, and precipitation of significant stress in social situations. Involvement in directed group treatment helps participants to develop new capabilities for feeling relationally connected, improving verbal and nonverbal communication skills, as well as building the capacity for empathic intersubjectivity. We suggest that group intervention to improve communication and social skills may provide an efficient and effective way for a patient to return to successful social participation.

目的:

本論文の目的は、外傷性脳損傷者の社会参加を高めるための臨床的集団介入の原則を記述し、議論することである。

OBJECTIVE: The purpose of this paper is to describe and discuss the principles of a clinical group intervention for increasing the social participation of persons with traumatic brain injury.

方法:

2000年以降、フィンランドでは、私たちの指導のもと、10~20回のグループ会議を含むいくつかの介入期間が実施されている。介入期間には、教育、内省、実践的な体験的演習が含まれており、言語聴覚士と神経心理学者の両方が監督と指導を行うことで、学際的な介入が可能である。記述された集団介入の主な目標は、地域社会への参加と社会復帰を支援することである。この論文では、私たちの経験から導き出された指導原則を説明し、臨床的な集団介入の例を示します。

METHODS: Since 2000, several intervention periods, each with 10-20 group meetings, including some individual sessions for guidance, have been carried out under our direction in Finland. The intervention periods include education, reflection, and practical experiential exercises and can be multidisciplinary with both speech-language pathologists and neuropsychologists providing oversight and direction. The main goal of the described group interventions is to support community participation and social reintegration. In this article, we describe guiding principles and provide examples of the clinical group interventions drawn from our experience.

結論:

臨床観察と患者の報告から明らかなように、社会参加のためのグループ介入は有益であることが証明されている。参加者は、社会的状況、非言語的・言語的コミュニケーション、感情的な相互作用の経験などについてより多くの理解と洞察を得ることができたと報告している。集団の状況で社会的スキルを実践することは、本質的に自己動機付けとなり、より大きな社会参加に向けた建設的で積極的な動機付けを促します。このアプローチの経験に基づいて、この経験的な形態のグループ介入は、構造化された認知コミュニケーションのリハビリテーションと実生活での社会参加の成功の間の効果的な橋渡しであるように思われる。

CONCLUSION: As determined by clinical observations and patient reports, the group intervention for social participation has proven to be beneficial. The participants report gaining more understanding of and insight into social situations, nonverbal and verbal communication, as well as affective interactive experience. Practicing social skills in a group situation is inherently self-motivating and encourages a constructive, positive impetus toward greater social participation. Based on our experience with this approach, it appears that this experiential form of group intervention is an effective bridge between structured cognitive-communication rehabilitation and successful real-life social participation.