あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Crisis.2020 Jul;:1-8. doi: 10.1027/0227-5910/a000702.Epub 2020-07-16.

思春期の若者の学校での孤独感と非自殺的自傷行為との間のメディエーターとしてのうつ病症状

Depression Symptoms as Mediator Between Adolescents' Sense of Loneliness at School and Nonsuicidal Self-Injury Behaviors.

  • Nir Madjar
  • Ella Sarel-Mahlev
  • Anat Brunstein Klomek
PMID: 32672524 DOI: 10.1027/0227-5910/a000702.

抄録

これまでの研究では、学校での経験(教師の心理的サポートや仲間との関係性)の認識が、青年期の非自殺的自傷行為(NSSI)と関連していることが示されている。 本研究の目的は、うつ病症状が学校での孤独感と思春期のNSSI行動との関係を媒介しているかどうかを探ることであった。 サンプルは、主観的な孤独感(孤独を感じている、学校で一人で過ごしている、友達が少ないと報告している)、うつ病症状、およびNSSI行動を評価する調査に記入した高校生(=306、女子51.6%)であった。 性別で層別化した多群構造方程式モデリングが仮説モデルを支持した。孤独感はうつ病症状と関連しており、その結果、NSSIと関連していた。学校での肯定的な態度は、女子のみうつ病症状と関連していた。結果は、親との関係をコントロールしたときにロバストであった。 この研究は横断的なデータに基づいているため、因果関係のある結論を出す能力が限られており、測定法は自己報告尺度に基づいている。 精神保健の専門家は、NSSI行動と関連する可能性のあるうつ病症状の危険因子として、学校での主観的な孤独感が重要な役割を果たしていることに注意することが推奨される。

Previous studies indicated that perception of school experiences (i.e., teachers' psychological support and perceived peer climate) is associated with nonsuicidal self-injury (NSSI) behaviors among adolescents. The purpose of the current study was to explore whether depression symptoms mediate the relationship between sense of loneliness in school and NSSI behaviors among adolescents. The sample included high-school students ( = 306; 51.6% girls) who completed surveys assessing their subjective sense of loneliness (feeling lonely, spending their time alone in school, and reporting a small number of friends), depression symptoms, and NSSI behaviors. Multiple-group structural equation modeling, stratified by gender, supported the hypothesized model. Sense of loneliness was associated with depression symptoms, which in turn were associated with NSSI. Positive school attitudes were associated with depression symptoms only for girls. Results were robust when controlling for the relationships with parents. The study is based on cross-sectional data, which limits the ability to make causal conclusions, and the instruments are based on self-report scales. Mental health professional are advised to note the significant role of subjective sense of loneliness in school as a possible risk factor for depression symptoms, which may be associated with NSSI behaviors.