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Neuropsychopharmacol Rep.2020 Jul;doi: 10.1002/npr2.12126.Epub 2020-07-16.

集中ケースマネジメントスクリーニングシートのスコアはサービス強度と関連しているか?

Is intensive case management screening sheet score associated with service intensity?

  • Sosei Yamaguchi
  • Yasunari Kawasoe
  • Kazumi Nayuki
  • Tsutomu Aoki
  • Chiyo Fujii
PMID: 32672008 DOI: 10.1002/npr2.12126.

抄録

エーアイエムズ:

2020年4月から日本の新しいメンタルヘルスシステムでは、ケースマネジメントサービスに対する患者のニーズを把握するためにICMSS(Intensive Case Management Screening Sheet)が用いられるようになった。本研究では、ICMSSスコアとサービス強度の関連を検討し、ICMSSスコアとサービス強度の関連の大きさを他の尺度と比較することを目的とした。

AIMS: Since April 2020, the new Japanese mental health system has used the Intensive Case Management Screening Sheet (ICMSS) to identify patients' needs for case management services. This study aimed to examine the association between ICMSS score and service intensity and compare the magnitude of association between ICMSS score and service intensity with other scales.

方法:

我々は、1つの精神科病院に拠点を置く精神科外来、精神科デイケアプログラム、またはアウトリーチチームのスタッフからケースマネジメントサービスを受けている患者を募集した。ケースマネジメントサービスのニーズと機能は、ICMSS、グローバルアセスメント・ファンクショニング(GAF)、個人的・社会的パフォーマンス(PSP)を用いて評価された。ケースマネージャーはまた、参加者が受けたすべてのサービスを2ヵ月間記録した。各尺度とサービス期間との関連が検討された。さらに、各尺度とサービスの強度との関連の大きさを比較した。

METHODS: We recruited patients who received case management services from a staff member in a psychiatric outpatient service, psychiatric day-care program, or outreach team based at one psychiatric hospital. Case management service needs and functioning were assessed using ICMSS, Global Assessment Functioning (GAF), and Personal and Social Performance (PSP). The case manager also documented all services received by the participant for 2 months. The association between each scale and service duration was examined. Furthermore, the magnitude of the association between each scale and service intensity was compared.

結果:

全体では138名の参加者が分析対象となった。最も一般的な診断は統合失調症であった。平均総サービス期間はICMSS(スピアマンのρ=0.320)、GAF(ρ=0.198)、PSP(ρ=0.275)スコアと弱いが有意な相関があった。ポアソン回帰モデルとポスト推定検定により、ICMSSスコアの係数(B=0.144; 95% CI=0.141, 0.148)がGAFの係数(B=-0.017, 95% CI=-0.148)よりも有意に大きいことが示された。017、95%CI=-0.017、-0.016、χ=15.70、P<0.001)、PSP(B=-0.016、95%CI=-0.017、-0.016、χ=14.64、P<0.001)スコアの係数よりも有意に大きかった。

RESULTS: Overall, 138 participants were included in the analysis. The most common diagnosis was schizophrenia. Mean total service duration was weakly but significantly correlated with ICMSS (Spearman's ρ = 0.320), GAF (ρ = -0.198), and PSP (ρ = -0.275) scores. Poisson's regression models and postestimation testing showed that the coefficient for ICMSS score (B = 0.144; 95% CI = 0.141, 0.148) was significantly larger than the coefficients for GAF (B = -0.017, 95% CI = -0.017, -0.016, χ  = 15.70, P < 0.001) and PSP (B=-0.016, 95% CI = -0.017, -0.016, χ  = 14.64, P < 0.001) scores.

結論:

ICMSSでは、ケースマネジメントサービスのニーズに関する予備的な情報を提供することがあるが、サービスのレベルは、各患者の個々のニーズと、患者とケースマネージャーとの間で共有された意思決定に基づいて決定されるべきである。

CONCLUSION: ICMSS may provide preliminary information on case management service needs, but the level of service should be based on the individual needs of each patient and shared decision-making between the patient and case manager.

© 2020 The Authors. Neuropsychopharmacology Reports published by John Wiley & Sons Australia, Ltd on behalf of the Japanese Society of NeuropsychoPharmacology.