あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Rev Gaucha Enferm.2020;41:e20190289. S1983-14472020000100427. doi: 10.1590/1983-1447.2020.20190289.Epub 2020-07-13.

通級生のオンライン授業でのデジタル技術利用に対するモチベーション

Motivation of classroom attendance students for the use of digital technologies in online courses.

  • Fernanda Regina Antunes
  • Alfredo Almeida Pina-Oliveira
  • Maíra Rosa Apostolico
  • Ana Cláudia Giesbrecht Puggina
PMID: 32667427 DOI: 10.1590/1983-1447.2020.20190289.

抄録

目的:

教室に通う学生のデジタル技術の構造的側面、これまでの利用状況、勉強の仕方などが、オンライン授業におけるデジタル技術利用の動機づけに影響を与えるかどうかを検証する。

OBJECTIVE: To verify if structural aspects, previous use of digital technologies, and ways of studying by classroom attendance students interfere with motivation in the use of these technologies in online courses.

方法:

2015年5月から9月にかけて、大学生713名を対象に、教育における情報通信技術の統合に関する動機づけ要因の評価尺度を用いて、定量的な横断的研究を行った。データの記述的・推論的統計分析を行った。

METHOD: A quantitative cross-sectional study was carried out with 713 university students, from May to September 2015, with the use of an evaluation scale for motivational factors regarding the integration of information and communication technologies in education. Descriptive and inferential statistical analysis of the data was carried out.

結果:

オンラインコースへの参加希望は、5 つの尺度要因のうち 4 つの要因と干渉していた。勉強するためのスペースを持つことと、学生がより良い学習方法を報告することは、内発的なモチベーションを阻害した(それぞれ p=0.006、p=0.017)。

RESULTS: Desire to attend online courses interfered with four of the five scale factors. Having a space for studying and the way students reported learning better interfered with intrinsic motivation (p=0.006 and p=0.017, respectively).

結論:

オンライン授業を受講する素質があること、学習するための適切なスペースがあること、他のウェブサイトを利用した学習との両立が、オンライン授業へのモチベーションにプラスの要素であることが示された。

CONCLUSION: Predisposition to attend online courses, having an appropriate space to study, and reconciling studies with the use of other websites were positive elements for motivation of students in online courses.