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日本語AIでPubMedを検索

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Nat Commun.2020 Jul;11(1):3381. 10.1038/s41467-020-17201-9. doi: 10.1038/s41467-020-17201-9.Epub 2020-07-14.

大気輸送はマイクロプラスチックの遠隔地への主要な輸送経路である

Atmospheric transport is a major pathway of microplastics to remote regions.

  • N Evangeliou
  • H Grythe
  • Z Klimont
  • C Heyes
  • S Eckhardt
  • S Lopez-Aparicio
  • A Stohl
PMID: 32665541 PMCID: PMC7360784. DOI: 10.1038/s41467-020-17201-9.

抄録

近年、マイクロプラスチックによる海洋・淡水・陸域の汚染が盛んに議論されていますが、大気中のマイクロプラスチック輸送はほとんど見落とされてきました。本研究では、比較的定量化が可能な主要な発生源である道路交通から発生する微小プラスチック粒子(タイヤ摩耗粒子(TWP)とブレーキ摩耗粒子(BWP))の大気輸送のグローバルシミュレーションを行い、その輸送効率の高さを明らかにしました。これらの粒子の遠隔地への輸送効率が高いことがわかった。TWPのうち約34%、BWPのうち約30%(それぞれ100ktr、40ktr)が世界海洋に沈着しています。これらの量は、TWPと繊維の海洋への直接輸送と河川輸送の合計推定値(64ktyr)と同程度の大きさであり、北極圏が世界海洋に沈着している可能性を示唆している。私たちは、北極は、TWPとBWPの光吸収特性が温暖化の加速と氷圏の融解を引き起こす可能性がある、特に敏感な受容体の地域である可能性を示唆しています。

In recent years, marine, freshwater and terrestrial pollution with microplastics has been discussed extensively, whereas atmospheric microplastic transport has been largely overlooked. Here, we present global simulations of atmospheric transport of microplastic particles produced by road traffic (TWPs - tire wear particles and BWPs - brake wear particles), a major source that can be quantified relatively well. We find a high transport efficiencies of these particles to remote regions. About 34% of the emitted coarse TWPs and 30% of the emitted coarse BWPs (100 kt yr and 40 kt yr respectively) were deposited in the World Ocean. These amounts are of similar magnitude as the total estimated direct and riverine transport of TWPs and fibres to the ocean (64 kt yr). We suggest that the Arctic may be a particularly sensitive receptor region, where the light-absorbing properties of TWPs and BWPs may also cause accelerated warming and melting of the cryosphere.