日本語AIでPubMedを検索
オランダにおけるCanMEDSをベースとした学部・大学院薬学教育課程の調整
Alignment of CanMEDS-based Undergraduate and Postgraduate Pharmacy Curricula in The Netherlands.
PMID: 32664306 DOI: 10.3390/pharmacy8030117.
抄録
この論文では、地域または病院の薬剤師のための3つの修士課程(薬学修士課程)と2つの大学院専門課程の設計について述べています。これらのプログラムは、先行して薬学の学士号を取得した後、オランダの一次および二次医療における薬剤師のための完全な薬学教育の能力をカバーしています。すべてのプログラムは、薬学教育と専門化に適応したCanMEDSのフレームワークを使用しており、国内の他の医療専門職と薬剤師の専門的な開発の水平的な統合を容易にしています。さらに、正式な(大学の)教育から経験的な(職場の)教育への境界を越えることは、これら2つの教育環境で過ごす時間を徐々に変え、同等のモニタリング、フィードバック、および本物の評価方法を使用することで緩和されることが示されています。の原則に基づいたカリキュラムの考察は、これらの教育プログラムの整合性が、オランダの薬剤師の専門的な専門知識と専門的なアイデンティティの開発を促進することを示唆している。
In this article the design of three master programs (MSc in Pharmacy) and two postgraduate specialization programs for community or hospital pharmacist is described. After a preceding BSc in Pharmacy, these programs cover the full pharmacy education capacity for pharmacists in primary and secondary health care in the Netherlands. All programs use the CanMEDS framework, adapted to pharmacy education and specialization, which facilitates the horizontal integration of pharmacists' professional development with other health care professions in the country. Moreover, it is illustrated that crossing the boundary from formal (university) education to experiential (workplace) education is eased by a gradual change in time spent in these two educational environments and by the use of comparable monitoring, feedback, and authentic assessment instruments. A reflection on the curricula, based on the principles of the and the , suggests that the alignment of these educational programs facilitates the development of professional expertise and professional identity of Dutch pharmacists.