日本語AIでPubMedを検索
トルコにおける集中治療室実践臨床医の脳死診断へのアプローチと研修への期待.ウェブベースの調査
Approach of the Clinicians Practicing in Intensive Care Units to Brain Death Diagnosis and Training Expectations in Turkey: A Web-Based Survey.
PMID: 32660750 DOI: 10.1016/j.transproceed.2020.05.023.
抄録
背景:
医療従事者にとって、脳死を認識し診断することは臓器移植の発展に不可欠である。しかし、死体臓器提供率は依然として不十分であり、この問題は終末期臓器不全の治療において最も深刻な障害の一つとなっている。
BACKGROUND: For health professionals, recognizing and diagnosing brain death is vital for the development of organ transplantation. However, cadaveric organ donation rates remain insufficient, and this problem has become one of the most serious obstacles in the treatment of end-organ failure.
目的:
本研究では、集中治療室(ICU)で診療を行う臨床医の脳死判定に関する意識や知識レベルを調査し、脳死判定の障害となっている点について述べた。
OBJECTIVES: This study examines the attitude and knowledge level of clinicians who practice in intensive care units (ICUs) concerning the determination of brain death and describes the hindrances in diagnosing brain death.
材料および方法:
調査研究は、回答者の研修内容の特徴の把握、実習の好み、脳死診断に対する知識やアプローチに関する質問を含む26の質問から構成されている。トルコのICUに勤務する臨床医を調査対象とした。
MATERIALS AND METHODS: A survey study was designed with 26 questions, including questions regarding the determination of characteristics of respondents' trainings, practicing preferences, and their knowledge and approach toward brain death diagnosis. Clinicians practicing in ICUs in Turkey were invited to the survey.
結果:
調査は244件のアンケート調査を実施した。大学病院や大学付属病院に勤務する医師の方が、脳死に関する基礎知識の質問にはより正確に回答していた(P<0.001)。また、大学病院や大学付属病院に勤務する医師は、脳死の診断能力が高いと感じており(P= 0.002)、脳死に関する教育を受けたいと考えている(P< 0.001)。
RESULTS: A total of 244 surveys were fully completed. Physicians working at the university hospitals or university-affiliated hospitals answered the basic knowledge questions about brain death more accurately (P < .001). Also, physicians employed in university or university-affiliated hospitals feel more capable in diagnosing brain death (P = .002) and are more willing to receive education on the brain death issue (P < .001).
結論:
ガイドラインで提案されている実践と、州立病院や民間施設で働くICU臨床医の日常的な実践との間にはギャップがある。教育カリキュラムを作成・指導している学術団体は、教育を受けるべきICU臨床医に情報を提供するのに役立つかもしれない。
CONCLUSION: There is a gap separating the practices suggested in guidelines and the daily practice of ICU clinicians working in state hospitals or private institutions. Academic organizations producing and leading the education curricula may assist in informing ICU clinicians who should be trained.
Copyright © 2020 Elsevier Inc. All rights reserved.