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Traffic Inj Prev.2020 Jul;:1-5. doi: 10.1080/15389588.2020.1789121.Epub 2020-07-13.

インドネシアのオートバイ乗りの間での携帯電話の使用:有病率と影響を与える要因

Mobile phone use among Indonesian motorcyclists: prevalence and influencing factors.

  • Ari Widyanti
  • Gradiyan Budi Pratama
  • Alifia Hayu Anindya
  • Fita Permata Sari
  • Amelia Sumali
  • Sheila Amalia Salma
  • Putra A R Yamin
  • Herman R Soetisna
PMID: 32658550 DOI: 10.1080/15389588.2020.1789121.

抄録

目的:

インドネシアは、主要な交通手段としてオートバイに依存している多くの発展途上国の一つです。残念なことに、インドネシアでの二輪車の普及は、二輪車事故の数の多さと一致しており、二輪車運転者の安全でない行動が原因となっていることが多い。一般的であり、事故と仮に関連している安全でない行動の1つは、二輪車走行中の携帯電話の使用です。本研究の目的は、インドネシアの二輪車乗りとその行動に影響を与えたかもしれない要因の間で携帯電話の使用の有病率と行動を観察することでした。

OBJECTIVE: Indonesia is one of many developing countries that relies on motorcycles as a major mode of transportation. Unfortunately, the widespread use of motorcycles in Indonesia coincides with a high number of motorcycle accidents which can often be attributed to unsafe behaviors of the motorcyclist. One unsafe behavior that is common and hypothetically associated with accidents is the use of a mobile phone while motorcycling. The aim of the present study was to observe the prevalence and behavior of mobile phone use among Indonesian motorcyclists and the factors that might have influenced their behavior.

方法:

500人のインドネシアのオートバイ乗りが自発的にこの研究に参加し、人口統計学的データ、オートバイでの行動、オートバイでの走行中に携帯電話を使用する可能性に影響を与える可能性のある要因についての記述を収集したアンケートに記入した。データの分析には、記述統計学と構造方程式モデリングを適用した。

METHODS: Five hundred Indonesian motorcyclists voluntarily participated in this study by filling out a questionnaire that gathered demographic data, motorcycling behaviors, and a statement related to what factors might influence their likelihood to use a mobile phone while motorcycling. A descriptive statistic and Structural Equation Modeling were applied in analyzing the data.

結果:

その結果、インドネシアのオートバイ乗りの間での携帯電話使用の有病率は75%であったことが示された。二輪車走行中の携帯電話利用に有意な影響を与えた人口統計データは、年齢、教育レベル、配偶者の有無、子供の数であった。また、職業、性別、事故や罰金を含む過去の経験は、二輪車走行中の携帯電話利用には影響しなかった。行動モデルからは、二輪車走行中の携帯電話利用を回避する意図に影響を与える要因は、態度、知覚された行動制御、行動への合図であることが示された。

RESULTS: Results showed that the prevalence of mobile phone use among Indonesian motorcyclists was 75%. The demographic data that significantly influenced mobile phone use during motorcycling were age, education level, marital status, and number of children. Occupation, gender, and prior experiences that included accidents and tickets with fines did not influence the use of mobile phones during motorcycling. The behavioral model showed that the factors that influenced motorcyclist's intentions to avoid mobile phone use during motorcycling were attitude, perceived behavioral control, and cues to action.

結論:

この研究は、発展途上国の二輪車利用者の間で携帯電話の使用率が高いことに関するこれまでの知見を裏付けるものであった。このモデルは、二輪車走行中の携帯電話使用を最小限に抑えるための介入戦略についてのさらなる調査が必要であることを示唆している。

CONCLUSIONS: This study supports previous findings regarding the high prevalence of mobile phone use among motorcyclists in developing countries. The models implied that further investigation on intervention strategy to minimize mobile phone use during motorcycling is a necessity.