あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Br J Educ Psychol.2020 Jul;doi: 10.1111/bjep.12354.Epub 2020-07-13.

社会レベルの効用価値は、学生レベルの効用価値と達成度の関係を強化する。人と文化の適合性の観点から

Societal-level utility value strengthens the relationship between student-level utility value and achievement: A person-culture fit perspective.

  • Ronnel B King
  • Yuyang Cai
  • Hongfei Du
PMID: 32656762 DOI: 10.1111/bjep.12354.

抄録

背景:

期待値理論は、効用価値が高いレベルにあるほど達成度が高いという仮説を立てています。効用価値に関する既存の研究の多くは、分析の単位として個人に焦点を当ててきた。しかし、人と文化の適合性理論では、人と人が組み込まれているより広い社会との間の適合性を考慮することも重要であることを示唆しています。フィットが大きければ大きいほど、最適な結果が得られる。しかし、これまでの研究では、人と文化の適合性の観点から効用価値を検討したことはありませんでした。

BACKGROUND: Expectancy-value theory posits that higher levels of utility-value yield better achievement outcomes. Much of the existing research on utility value has focused on the individual as the unit of analysis. Person-culture fit theory, however, suggests that it is also important to consider the fit between the person and the broader society one is embedded in. The greater the fit, the more optimal outcomes ensue. However, to our knowledge past studies have not examined utility value from a person-culture fit perspective.

エーアイエムズ:

本研究の目的は、学生の効用価値認識と社会の効用価値認識が一致していると定義される効用価値の人と文化の適合性が、より最適な結果と関連しているかどうかを調べることである。具体的には、(1)効用価値がどのように達成度を予測するか、(2)社会レベルの効用価値が学生レベルの効用価値と達成度の関係の大きさを変化させるかを調べた。

AIMS: This study aimed to examine whether person-culture fit in utility value, defined as the match between the student's and the society's utility value perceptions, is associated with more optimal outcomes. More specifically, we examined (1) how utility value predicted achievement and (2) whether societal-level utility value changed the magnitude of the relationship between student-level utility value and achievement.

サンプル:

本研究では、73 の国・社会から 15 歳の学生 502,261 名が参加した Programme for International Student Assessment (PISA) 2009 のデータを使用した。

SAMPLE: We used the Programme for International Student Assessment (PISA) 2009 data provided by 502,261 15-year-old students from 73 countries/societies.

方法:

そこで、マルチレベルランダムスロープ構造方程式モデリングを用いた。

METHODS: Multilevel random-slopes structural equation modelling was used.

結果:

すべての社会において、効用価値の高い生徒ほど、達成度が高いことがわかりました。さらに、学校教育が高く評価されている社会では、生徒の効用価値は読解、数学、科学の達成度のより強い予測因子であり、私たちの「人と文化の適合性」仮説を裏付けています。

RESULTS: Across all societies, students with higher utility value had better achievement. Moreover, in societies where schooling is highly valued, students' utility value was a stronger predictor of achievement in reading, math, and science confirming our person-culture fit hypothesis.

結論:

これらの知見は、効用価値における人と文化の適合性の重要性を示しています。また、より広い社会的文脈を考慮に入れる必要性を示し、分析の単位としての学生個人だけに焦点を当てるのではなく、モチベーション研究にも重要な意味を持っています。

CONCLUSION: These findings signify the importance of person-culture fit in utility value. It also has important implications for motivation research by demonstrating the need to take the broader societal context into account and moving beyond an exclusive focus on the individual student as the unit of analysis.

© 2020 The British Psychological Society.