日本語AIでPubMedを検索
精神医学における文脈に基づくバイアスに対処するためのフレーミングとdecontextualizationの使用を教える
Teaching the use of framing and decontextualization to address context-based bias in psychiatry.
PMID: 32653853 DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102276.
抄録
医学的意思決定におけるフレーミング効果とは、認知バイアスの一種であり、学部・大学院レベルの医学研修生が、情報がアプローチされたフレームによって誘導された感情状態に基づいて、診断や行動に至る可能性がある。この医学的意思決定におけるフレーミング効果に関する文献レビューは、科学的情報のフレーミングが精神医学における矛盾した意思決定を引き起こす可能性があるというケースの提示という文脈で行われます。実際、医学生・研修医が科学的データのフレームに影響されやすいことを自覚するためのデバイアス技術が医学教育プログラムで導入され始めている。デバイアス技術を向上させる演習を医学教育のすべてのレベルでカリキュラムに組み込むことが重要である。そのような演習の例としては、非医学的な文脈での問題解決を改善し、その後の医学的な文脈での批判的思考の同じスキーマの使用を統合することからなる脱文脈化がある。
The framing effect in medical decision making is a type of cognitive bias that can lead a medical trainee at undergraduate and graduate level to reach a diagnosis or take action based on emotional states induced by the frame in which the information has been approached. This literature review on the framing effect in medical decision making will be done in the context of a case presentation in which the framing of scientific information may lead to conflicting decisions in psychiatry. As a matter of fact, debiasing techniques which help medical students/residents become aware of the fact that they might be easily influenced by the frame used in scientific data, have started to be implemented in medical teaching programs. It is important to incorporate exercises that improve debiasing skills in the curriculum at all levels of medical education. An example of such exercises is decontextualization which consists of improving problem-solving in a non-medical context in order to consolidate the use of the same schema of critical thinking in a medical context afterwards.
Copyright © 2020 Elsevier B.V. All rights reserved.