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Clin Oral Implants Res.2020 Jul;doi: 10.1111/clr.13634.Epub 2020-07-09.

インプラント治療とメンテナンスに関する患者の認識:質問紙ベースの調査

Patients' perceptions of implant therapy and maintenance: a questionnaire-based survey.

  • Brunello Giulia
  • Gervasi Marika
  • Ricci Sara
  • Tomasi Cristiano
  • Bressan Eriberto
PMID: 32645229 DOI: 10.1111/clr.13634.

抄録

目的:

インプラント治療とメンテナンスに関する患者の認識を評価する。

OBJECTIVES: To evaluate patients' perceptions regarding implant treatment and maintenance.

材料と方法:

半構造化質問票は、a)インプラント治療前に受けた可能性のある合併症に関する情報、b)治療後に受けたメンテナンスに関する情報、c)日常のホームケアの自己負担、d)歯科医院で受けたインプラントメンテナンスの4つの主要領域に焦点を当てて作成された。2016年6月から2017年12月までの間に、インプラント支持プロテーゼで少なくとも6ヶ月間修復された成人患者を募集した。

MATERIAL AND METHODS: A semi-structured questionnaire was developed focusing on 4 main domains: a) information regarding possible complications received before implant therapy; b) information received after treatment regarding maintenance; c) self-performed daily home care; d) implant maintenance received at the dental office. Adult patients, restored with implant-supported prosthesis by at least 6 months, were recruited between June 2016 and December 2017.

結果:

研究集団は、平均年齢61歳の患者522人で構成された。紹介された参加者の大多数は、定期検診の必要性について情報を得ていた(91.6%)。しかし、治療開始前に合併症や失敗について情報を得ていたと回答したのは58.9%に過ぎなかった。また、91.2%の参加者がインプラント周辺の清掃対策について指導を受けたことがあると回答しているにもかかわらず、オフィスで清掃用具を試してもらったことがあると回答した人は半数以下(40.4%)であった。インプラント治療やメンテナンスに対する患者の意識は、サンプルの一貫した部分で低い結果となったが、インプラント治療に関する情報の満足度は高かった(Visual Analogue Scale 8.18)。

RESULTS: The study population consisted of 522 patients with a mean age of 61 years. The majority of the participants referred to have received information about the need of periodical check-ups (91.6%). However, only 58.9% declared to have been informed about complications and failures before treatment commencement. Even though 91.2% of the participants declared to have received instruction about cleaning measures around implants, less than half of the sample reported to have been asked to try the cleaning tools at the office (40.4%). Even though patients' awareness about implant treatment and maintenance resulted to be low in a consistent part of the sample, patients' satisfaction level about information received regarding implant care was high (Visual Analogue Scale 8.18).

結論:

ほとんどの患者は、特定の口腔衛生測定やリコールプログラムの重要性について情報を得ているようであった。しかし、インプラントに関連した合併症についての知識は不十分であった。歯科医師と衛生士が患者とのコミュニケーションに費やす時間とエネルギーを改善することが、治療とメンテナンスの両方の健康成果とコンプライアンスを向上させるために必要である。

CONCLUSIONS: Most patients appeared to be informed about the importance of specific oral hygiene measurements and recall programs. However, an unsatisfactory level of knowledge about implant-related complications was evidenced. Improvements in time and energy employed by dentists and hygienist in communication with patients are needed, in order to enhance health outcomes and compliance both to the treatment and to the maintenance.

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