あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Rev Bras Enferm.2020;73(5):e20180976. S0034-71672020000500170. doi: 10.1590/0034-7167-2018-0976.Epub 2020-07-06.

教育学的内容 中堅技術教育における看護新任教授の知識.

Pedagogical Content Knowledge of nursing freshman professors in medium-level technical education.

  • Daniela Maysa de Souza
  • Vânia Marli Schubert Backes
  • Daniele Delacanal Lazzari
  • Lauriana Medeiros Costa Santos
  • Jussara Gue Martini
PMID: 32638927 DOI: 10.1590/0034-7167-2018-0976.

抄録

目的:

看護学の中等教育における新入生教授の教育内容知識の実践と構築プロセスを分析する。

OBJECTIVES: to analyze the practice and construction processes of Pedagogical Content Knowledge of freshman professors, in secondary education in nursing.

方法:

質的アプローチによる集団的事例研究。伝記インタビュー、セッションの非参加者観察、グループインタビューによるデータ収集。シュルマンの理論的枠組みに照らして解釈された結果をもとに、内容分析を行うことで、教育的内容知識の多様性というカテゴリーの作成が可能となった。

METHODS: a collective case study with a qualitative approach. Data collection with biographical interview, non-participant observation of sessions and group interview. With the results interpreted in the light of Shulman's theoretical framework, content analysis enabled the creation of the category Manifestation of Pedagogical Content Knowledge.

結果:

伝統的な教授法の優位性、より柔軟な姿勢での試み、教育学的知識と学生の反省のための奨励。最終的な考慮事項:伝統的なモデルから対話的な教育(学生の役割を持つ)への移行は、そのような教育知識を強化しようと、実践自体についての学習として、の教育的内容の知識を拡大するプロセスを強調しています。反射的思考の現れは、教育の専門化の認識と、明らかになった。

RESULTS: predominance of traditional teaching practices, with an attempt at more flexible postures, with pedagogical knowledge and encouragement for student reflection. Final Considerations: the transition from the traditional model to a dialogical teaching (with the student's role) highlights the process of expanding Pedagogical Content Knowledge of, such as learning in and about the practice itself, seeking to strengthen teaching knowledge. A manifestation of reflective thinking was evidenced, with a perception of teaching professionalization.