あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Adv Med Educ Pract.2020;11:455-461. 251391. doi: 10.2147/AMEP.S251391.Epub 2020-06-30.

医学生の物質使用障害に対する態度:スキルベースのスクリーニング、簡単な介入、および治療への紹介(SBIRT)カリキュラムの前後で

Medical Student Attitudes Toward Substance Use Disorders Before and After a Skills-Based Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment (SBIRT) Curriculum.

  • Jeremy D Kidd
  • Jennifer L Smith
  • Mei-Chen Hu
  • Eva M Turrigiano
  • Adam Bisaga
  • Edward V Nunes
  • Frances R Levin
PMID: 32636697 PMCID: PMC7335270. DOI: 10.2147/AMEP.S251391.

抄録

目的:

SBIRT(Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment)は、危険な物質使用を評価し、対処するためのエビデンスに基づいたフレームワークである。この研究では、スティグマを減らし、学生がアルコールや薬物を使用している人の経験に共感し、文脈の中での物質使用を理解し、物質使用障害(SUD)の予防と治療の取り組みについてより楽観的に感じられるようにするために設計された、強化された臨床前SBIRTカリキュラムに参加した医学生の物質関連の態度を評価しました。

Purpose: Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment (SBIRT) is an evidence-based framework for assessing and addressing risky substance use. This study evaluated the substance-related attitudes of medical students who participated in an Enhanced Pre-Clinical SBIRT Curriculum designed to reduce stigma, help students empathize with the experiences of people using alcohol and drugs, understand substance use in-context, and feel more optimistic about efforts to prevent and treat substance use disorders (SUDs).

方法:

学生(N=118、対象者の73.8%)は、この2年間の多面的なカリキュラムの前後で、アルコールと薬物に関する態度・意見調査に記入した。著者らは、態度を「肯定的」または「否定的」に分類し、学生を調査前後の態度変化(持続的に否定的、持続的に肯定的、否定的から肯定的、肯定的から否定的)によってグループ分けした。著者らはカイ二乗検定を用いて、性別、人種/民族、学生にSUD患者の家族や友人がいるかどうかによる違いを評価した。

Methods: Students (N=118; 73.8% of eligible) completed the Attitudes and Opinions Survey for alcohol and drugs before and after this 2-year, multi-modality curriculum. The authors classified attitudes as "positive" or "negative" and grouped students by pre-post attitudinal change: persistently negative, persistently positive, negative-to-positive, positive-to-negative. Using chi-square tests, the authors assessed differences by sex, race/ethnicity, and whether students had a family member or friend with an SUD.

結果:

ほとんどの学生(90%以上)は、回復期の医師、SUD患者の社会的貢献、そのような患者から学ぶ能力、SUD治療に対する一般的な態度について、持続的に肯定的な態度をとっていると報告した。このように分布が偏っているため、サブグループの違いを調査することができなかった。SUD患者の医療利用(アルコール58.5%、薬物57.8%)や他の患者のケアへの影響(アルコール73.7%、薬物72.4%)について、持続的に肯定的な態度を示した学生は、他の態度領域と比較して少なかった(McNemarの検定ではp値<0.0001)。約5人に1人の学生が、フォローアップでより否定的な医療利用態度を報告していた。これら2つの態度領域には人口統計学的な違いはなかった。

Results: Most students (>90%) reported persistently positive attitudes regarding physicians in recovery, societal contributions of patients with SUDs; ability to learn from such patients; and general attitudes toward SUD treatment. This skewed distribution precluded the investigation of subgroup differences. Fewer students reported persistently positive attitudes regarding SUD patients' healthcare utilization (alcohol 58.5%; drug 57.8%) and impact on other patients' care (alcohol 73.7%; drug 72.4%), compared to other attitudinal domains (at p-values < 0.0001 in the McNemar's tests). Approximately, 1 in 5 students reported more negative healthcare utilization attitudes on follow-up. There were no demographic differences in these two attitudinal domains.

結論:

これまでの医学生の意識調査とは異なり、強化臨床前SBIRTカリキュラムに参加した学生のほとんどが、SUD患者の教育的・社会的貢献への永続的な感謝を報告していた。医療利用やSUDs患者が他の患者のケアに与える影響に対する態度は、臨床研修では急性期の入院患者が優勢であるためか、変化に抵抗感があった。

Conclusion: Unlike previous studies of medical student attitudes, most students who participated in the Enhanced Pre-Clinical SBIRT Curriculum reported an enduring appreciation for the educational and societal contributions of patients with SUDs. Attitudes toward healthcare utilization and the impact of patients with SUDs on the care of other patients were more resistant to change, possibly due to the predominance of acute-care inpatient settings in clinical training.

© 2020 Kidd et al.