日本語AIでPubMedを検索
社会階級間の差は,非記号的な数的課題によって軽減されるか?ELFEコホートからのエビデンス
Are differences between social classes reduced by non-symbolic numerical tasks? Evidence from the ELFE cohort.
PMID: 32627179 DOI: 10.1111/bjep.12363.
抄録
背景:
幼児の数学能力は,記号的能力と非記号的能力に分けられることがある。SESの恵まれた子どもと恵まれた子どものパフォーマンスの低さは、記号算数ですでに確立されています。
BACKGROUND: Young children's mathematics abilities may be divided between symbolic and non-symbolic skills. Lower performance of SES disadvantaged versus advantaged children has already been established in symbolic math.
エイム:
この研究の目的は、子どものSES区分が非記号的数学(数的)能力に及ぼす影響を検証することであった。
AIM: This study aimed to verify the effect of children's SES category on non-symbolic mathematical (numerical) performance.
サンプル:
主要サンプルは、フランスの縦断的研究であるELFEの4,955人の子どもたちで、保育園児(4~5歳児)の時にテストを行った。
SAMPLE: The main sample comprises 4,955 children from the French longitudinal study, ELFE, tested when they were in the nursery school (4- to 5-year-olds).
方法:
本研究で使用した特定の算数評価項目に基づく記号的算数技能と非記号的算数技能の区別は,より大きなサンプルで検証された.次に,非記号的数学技能におけるSESに関連した差をELFEサンプルのみで検討した.
METHOD: The distinction between symbolic and non-symbolic math skills based on the specific math assessment items used in the present study was verified on a larger sample. The SES-related difference in non-symbolic math skills was then examined in the ELFE sample only.
結果:
子どもの非記号的数学の成績は,記号的数学の成績と同様に,家族の収入や母親の教育レベルと有意かつほぼ同じくらい強く相関している.線形回帰混合効果モデルでは,中央値以下の所得の家庭の子どもの非記号的数学の得点(100点満点中)は,中央値以上の所得の家庭の同世代の子どもよりも3.8点低いことが示されている.
RESULTS: The children's performance in non-symbolic maths is significantly and almost as strongly correlated with their family's income and their mother's level of education as their performances in symbolic maths. Linear regression mixed-effects modelling shows that the score in non-symbolic maths (out of 100) of children from families with below median income is 3.8 points lower than that of their peers from families with above median income.
結論:
SESの恵まれない背景を持つ子どもたちは,恵まれた背景を持つ子どもたちに比べて,非記号的数学の成績が有意に低い。非記号的数学のスキルが教育的関心を保持していたとしても,幼い子どもたちにおける記号的数学のスキルの重要性を低下させるべきではない。
CONCLUSION: Children from disadvantaged SES backgrounds perform significantly lower than those from advantaged backgrounds in non-symbolic maths. Even if non-symbolic math skills retain an educational interest, they should not reduce the importance of symbolic math skills in young children.
© 2020 The British Psychological Society.