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Huan Jing Ke Xue.2020 Mar;41(3):1151-1157. doi: 10.13227/j.hjkx.201909114.

使用中のガソリン車及びディーゼル車から排出されるPMの粒度分布

[Particle Size Distribution of PM Emission from In-use Gasoline and Diesel Vehicles].

  • Rui-Ning Wang
  • Qing-Yao Hu
  • Hong-Juan Ren
  • Dong Ma
  • Chong Xu
  • Xi-Qian Zhao
  • Meng-Hao Wang
  • Wei-Biao Xu
  • Jing-Yu An
  • Cheng Huang
PMID: 32608616 DOI: 10.13227/j.hjkx.201909114.

抄録

本研究では、9州3-5小型ガソリン車(LDGV)及び15州3-5大型ディーゼル車(HDDV)について、ダイナモメータ上の定量サンプリング(CVS)システムを用いて、PM排出係数及び粒度分布の試験を行った。その結果、PM排出係数及び粒度分布に及ぼす運転サイクル及び排出ガス管理レベルの影響を分析した。その結果、LDGV及びHDDVのPM排出係数は、それぞれ(4.1±4.0)×10及び(5.7±4.3)×10kgであり、HDDVのPM排出係数はLDGVの14±7倍であった。LDGVについては、超高速条件でのPM排出係数が(5.1±5.0)×10kmと他の速度条件に比べて大きく、低速条件では11.7倍、中速条件では14.1倍、高速条件では7.3倍となっています。HDDVについては、高速条件での放出係数は、低速条件で2.5倍、中速条件で1.4倍であり、そのほとんどが核モード粒子であった。州3-5の排出規制レベルでは、LDGVのPM排出係数は、(2.7±1.7)×10、(2.6±1.3)×10、(1.6±1.3)×10、(1.6±1.2)×10であった。6±1.2)×10km、HDDVの場合はそれぞれ(2.2±1.2)×10、2.0×10、(7.1±2.1)×10kmであった。排出抑制レベルの向上に伴い、LDGV及びHDDVの粒子数排出抑制は総じて良好な減少傾向を示した。しかし、LDGVからの110nm以上のPMの排出は、排出制御レベルの向上に伴って改善しなかった。粒子径110nm以上のHDDVの排出量係数は比較的低いが、環境への影響は無視できず、注意が必要である。

Particle size distribution and emission factors from 9 State 3-5 light-duty gasoline vehicles (LDGVs) and 15 State 3-5 heavy-duty diesel vehicles (HDDVs) were tested in this study using a constant volume sampling (CVS) system on a dynamometer. The influences of driving cycles and emission control level on the PM emission factors and particle size distribution were analyzed. The results show that the PM emission factors of the tested LDGVs and HDDVs were (4.1±4.0)×10 and (5.7±4.3)×10 kg, respectively; the HDDV PM emission factor was (14±7) times less than that of LDGVs. Regarding LDGVs, the PM emission factor under the extra high speed condition was much more than that of the other speed conditions at (5.1±5.0)×10 km, 11.7, 14.1, and 7.3 times more than that under the low, medium, and high speed conditions, respectively. Regarding HDDVs, the emission factor under the high speed condition was 2.5 and 1.4 times that under the low and medium speed conditions, respectively, and was mostly of nuclei-mode particles. At the emission control level of State 3-5, the PM emission factors of LDGVs were (2.7±1.7)×10, (2.6±1.3)×10, and (1.6±1.2)×10 km, respectively, and those of HDDVs were (2.2±1.2)×10, 2.0×10, and (7.1±2.1)×10 km, respectively. With improvement in emission control level, the particle number emission control of LDGVs and HDDVs generally showed a good downward trend. However, the emission of PM above 110 nm from LDGVs did not improve with the emission control level. Although the quantity emission factor of HDDVs with particle size above 110 nm is relatively low, its harm to the environment cannot be ignored, which should justify necessary attention.