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Eur J Dent Educ.2020 Jun;doi: 10.1111/eje.12562.Epub 2020-06-30.

接着修復治療のためのラバーダムアイソレーション調査(RDIS)

Rubber Dam Isolation Survey (RDIS) for adhesive restorative treatments.

  • Ninoska Abreu-Placeres
  • Paula Yunes Fragoso
  • Paola Cruz Aponte
  • Luis Eduardo Garrido
PMID: 32603495 DOI: 10.1111/eje.12562.

抄録

序論:

ラバーダムアイソレーションは、現代の接着性歯科治療の必須要素と考えられている。しかし、歯学部の学生は臨床実習で直面するいくつかの障壁のため、必ずしもこれを利用しているとは限らない。本研究の目的は、接着剤を用いた修復治療におけるラバーダムアイソレーションの学生の実施状況を測定するために、COM-Bモデルに基づいた質問紙を作成し、その有効性を検証することであった。

INTRODUCTION: Rubber dam isolation is considered as an essential component of modern adhesive dentistry. However, dental students do not always use it due to several barriers they face on their clinical practice. The aim of this study was to design and validate a questionnaire based on the COM-B model to measure students' implementation of rubber dam isolation in restorative treatments with adhesive materials.

材料と方法:

COM-Bモデルに基づいて7項目の質問票を作成し、Capability、Opportunity(関連性と資源)、Motivation to perform rubber dam isolation(行動)を測定する質問項目を設けた。審美歯科/修復歯科の専門家により、質問の内容検証が行われ、質問の明確性、一貫性、関連性が評価されました。最終的な調査は、ドミニカ共和国の3つの大規模私立大学の歯科学生を対象に実施した。記述的分析、t検定、ポリコリック相関、経路分析を実施し、本調査の妥当性を確認した。

MATERIALS AND METHODS: A 7-item questionnaire was developed based on the COM-B model, with questions measuring the Capability, Opportunity (Relevance and Resources), and Motivation to perform rubber dam isolation (Behaviour). Content validation of the questionnaire was conducted by experts in aesthetic/restorative dentistry that assessed the clarity, coherence and relevance of the questions. The final survey was administered to a dental student population from three large private universities in the Dominican Republic. Descriptive analysis, t tests, polychoric correlations and a path analysis were carried out to establish the validity of the instrument.

結果:

3大学の学生382名がアンケートに回答した。COM-Bパスモデルによると、ラバーダムアイソレーションの実施の有意な予測因子は、A大学ではCapability and Motivation、B大学ではMotivation and Opportunity-Resources、C大学ではOpportunity-Relvance and Capabilityであった。

RESULTS: A total of 382 students from three universities completed the questionnaire. According to the COM-B path model, the significant predictors of the implementation of rubber dam isolation were Capability and Motivation for University A, Motivation and Opportunity-Resources for University B, and Opportunity-Relevance and Capability for University C.

結論:

RDISは非常に短く、管理しやすく、有効な質問票であり、大学が学生によるラバーダム隔離をより良いものにするためにどこに介入を集中させる必要があるかを判断するために適用することができる。

CONCLUSIONS: The RDIS is a very short, easy to administer and valid questionnaire that can be applied by the universities to determine where they need to focus their interventions to achieve better rubber dam isolation implementation by their students.

© 2020 John Wiley & Sons A/S. Published by John Wiley & Sons Ltd.