あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Innov Aging.2020;4(3):igaa017. igaa017. doi: 10.1093/geroni/igaa017.Epub 2020-06-18.

自然な環境に曝露した後の上級運転支援システムに向けたシニアドライバーの態度の調査

Examining Senior Drivers' Attitudes Toward Advanced Driver Assistance Systems After Naturalistic Exposure.

  • Dan Liang
  • Nathan Lau
  • Stephanie A Baker
  • Jonathan F Antin
PMID: 32582868 PMCID: PMC7302428. DOI: 10.1093/geroni/igaa017.

抄録

背景と目的:

高齢者ドライバーの増加は、加齢に伴う身体能力や認知能力の低下に起因する新たな交通リスクをもたらす可能性がある。先進運転支援システム(ADAS)は、加齢に伴う衰えを最小限に抑えるためのソリューションとして提案されており、それによって高齢者の安全性とモビリティの両方を向上させている。本研究では、自然な環境下でADASに大きく曝露した後、ADASの採用に向けたシニアの態度に影響を与える要因を検討した。

Background and Objectives: The increasing number of senior drivers may introduce new road risks due to age-related declines in physical and cognitive abilities. Advanced driver assistance systems (ADAS) have been proposed as solutions to minimize age-related declines, thereby increasing both senior safety and mobility. This study examined factors that influence seniors' attitudes toward adopting ADAS after significant exposure to the technology in naturalistic settings.

研究デザインと方法:

本研究では、70~79歳のシニアドライバー18名を募集し、ADAS搭載車を自分の環境で6週間運転してもらいました。その後、各参加者は3回のフォーカスグループセッションのうち1回に参加し、運転経験に基づくADASに対する態度の変化について議論した。フォーカスグループの記録に構造的トピックモデリング(STM)を適用し、高齢者にとって重要と考えられる重要なトピックを明らかにした。

Research Design and Methods: This study recruited 18 senior drivers aged 70-79 to drive vehicles equipped with ADAS for 6 weeks in their own environments. Afterward, each participant was enrolled in 1 of the 3 focus group sessions to discuss their changes in attitude toward ADAS based on their driving experiences. We applied structural topic modeling (STM) on the focus group transcripts to reveal key topics deemed important to seniors.

結果:

STMにより、高齢者にとって重要な5つのトピックが明らかになった。その結果,シニアドライバーにとって重要な5つのトピックが明らかになった.その5つのトピックは,有病率の高い順に,(i)安全性,(ii)ADASに対する信頼感,(iii)ADASの機能性,(iv)ユーザーインターフェース/使いやすさ,(v)ADASに関連しない機能であった.トピックと関連キーワードから、高齢者はADASによる安全性の向上を実感しているが、不利な運転状況への対応には限界があるとの懸念を表明していた。高齢者のADASに対する信頼度を高めるためには、経験やトレーニングが必要であることが示唆された。ブラインドスポットアラートとアダプティブクルーズコントロールは、認知された安全性と快適性に関して最も多くの議論を受けた。

Results: STM revealed 5 topics of importance for seniors. In order of prevalence, these were (i) safety, (ii) confidence concerning ADAS, (iii) ADAS functionality, (iv) user interface/usability, and (v) non-ADAS-related features. Based on topics and associated keywords, seniors perceived safety improvement with ADAS but expressed concerns about its limitations in coping with adverse driving conditions. Experience and training were suggested for improving seniors' confidence in ADAS. Blind spot alert and adaptive cruise control received the most discussion regarding perceived safety and comfort.

議論と示唆:

この研究では、ADASを通じてシニアドライバーのための交通安全を促進することが可能であることが示された。ADASの受容と適切な使用は、直観的でシニアフレンドリーなユーザーインターフェース、詳細なトレーニングプログラム、およびシニアドライバーのために特別に設計され、テストされた所有者のマニュアルによってサポートされる可能性があります。

Discussion and Implications: This study indicated that promoting road safety for senior drivers through ADAS is feasible. Acceptance and appropriate use of ADAS may be supported through intuitive and senior-friendly user interfaces, in-depth training programs, and owner's manuals specifically designed and tested for senior drivers.

© The Author(s) 2020. Published by Oxford University Press on behalf of The Gerontological Society of America.