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高齢者向けオンライン・ソーシャル・サポート・プラットフォーム設計のためのユーザー中心アプローチ:ユーザーのタイプと要件の特定
User-Centred Approach to Design an Online Social Support Platform for Seniors : Identification of Users' Types and Their Requirements.
PMID: 32570548 DOI: 10.3233/SHTI200328.
抄録
優れたソーシャルプラットフォームは、シニアの孤立を減らし、アクティブエイジングを促進する可能性を秘めています。しかし、ユーザーのニーズに応えるツールを設計するためには、どのようなタイプのシニアが利用するのか、どのようなニーズがあるのかを把握することが重要です。フォーカスグループ、共創、ユーザビリティテストといったいくつかの設計段階でのユーザー指向のアプローチにより、プラットフォームの利用に関連するさまざまな役割を特定することができ、それぞれのタイプが非常に具体的なニーズを持っているタイプ別に分類することができました。識別されたユーザーのタイプの中で、"アクティブユーザー"は効率的なプラットフォームを探しています。"Socialiserユーザー"は、より受動的で、主に活動に参加することに興味があり、信頼に敏感である。"低スキルユーザー"は、デジタルスキルに制限があり、プラットフォームの利用を開始するには同伴が必要です。最後に、"散発的なユーザー"は、積極的にプラットフォームを利用する時間がないが、多くのステークホルダーを巻き込んだプラットフォームを利用するだろう。ソーシャルプラットフォームの将来的な成功を確実にするためには、これらの異なるタイプのユーザーをすべて設計段階に含めることが重要です。
A well-designed social platform has the potential to reduce senior isolation and promote active ageing. However, to design tools that respond to the user need it is important to understand what types of seniors will use it and what are their needs. Through a user-oriented approach at several design stage: focus group, co-creation and usability test we were able to identify the different roles related to the use of the platform, which allowed us to classify them by type, each type having very specific needs. Among the types of users identified, "Active users" are looking for an efficient platform. "Socialiser users" are more passive and mainly interested to participate in activities and are sensitive to trust. "Low skilled users" have limited digital skills and must be accompanied to start with the platform. Finally, "Sporadic users" lack of time to actively use the platform but would use a platform involving a large number of stakeholders. It is important to include all these different types of users in the design phase to ensure the future success of the social platform.