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Elife.2020 Jun;9. e56760. doi: 10.7554/eLife.56760.Epub 2020-06-16.

船舶の騒音レベルはザトウクジラの行動反応を促進し、ホエールウォッチングに影響を与える

Vessel noise levels drive behavioural responses of humpback whales with implications for whale-watching.

  • Kate R Sprogis
  • Simone Videsen
  • Peter T Madsen
PMID: 32539930 PMCID: PMC7324156. DOI: 10.7554/eLife.56760.

抄録

ホエール・ウォッチングによる撹乱は、対象となるクジラ個体群の体力に影響を及ぼす重大な行動変 化を引き起こす可能性がある。しかし,これらの反応を誘発する感覚刺激は不明であり,効果的な緩和ができない。ここでは,ザトウクジラ( )をモデル種として用いて,船舶騒音レベルが撹乱の要因となるという仮説を検証した。オーストラリア沖の休息地で休息している母クジラと子クジラのペアを対象に,調査船(航続距離 100m,速度 1.5 ノット)を用いてホエールウオッチングのシナリオをシミュレートし,対照/低(124/148dB),中(160dB),高(172dB)の低周波数加重音源レベル(re 1 μPa RMS@1m)で船舶騒音を再生することにより,対照暴露実験(=42)を実施した。対照/低濃度処理と比較して、高騒音の再生時には、母親の安静時の割合が30%減少し、呼吸数が2倍になり、泳ぎ速度が37%増加しました。したがって,船舶騒音はクジラの行動障害の適切な推進要因であり,ホエールウォッチングの影響を緩和す るための規制には騒音放出基準が含まれるべきであると結論づけた。

Disturbance from whale-watching can cause significant behavioural changes with fitness consequences for targeted whale populations. However, the sensory stimuli triggering these responses are unknown, preventing effective mitigation. Here, we test the hypothesis that vessel noise level is a driver of disturbance, using humpback whales () as a model species. We conducted controlled exposure experiments ( = 42) on resting mother-calf pairs on a resting ground off Australia, by simulating whale-watch scenarios with a research vessel (range 100 m, speed 1.5 knts) playing back vessel noise at control/low (124/148 dB), medium (160 dB) or high (172 dB) low frequency-weighted source levels (re 1 μPa RMS@1 m). Compared to control/low treatments, during high noise playbacks the mother's proportion of time resting decreased by 30%, respiration rate doubled and swim speed increased by 37%. We therefore conclude that vessel noise is an adequate driver of behavioural disturbance in whales and that regulations to mitigate the impact of whale-watching should include noise emission standards.

ホエールウォッチングは数十億ドル規模の産業であり、世界中で成長している。一般的に、ツアーオペレーターは、クジラ、イルカ、またはイルカの群れを見るために沿岸海域に観光客を運ぶためにボートを使用しています。しかし、ボートによるホエールウォッチングが鯨類の行動に悪影響を及ぼすという証拠が蓄積されているため、多くの国が鯨類の行動を妨害する可能性のある活動を緩和するためのガイドラインを策定しています。このガイドラインでは、一般的に、ボートの接近角度、ボートがどれくらい接近できるか、動物のそばを通過できる速度などが定められています。一般的には、これらのガイドラインは、ホエールウォッチングボートの近さによって動物が妨害されることを前提にしています。しかし、クジラやイルカ、イルカは聴覚が非常に敏感で、水中での視界は短い範囲しかありません。したがって、ホエールウォッチングの船が見えるずっと前から聞こえていて、船からの水中騒音の大きさがこれらの動物の行動を妨害するのに十分である可能性があるというのはもっともらしい。この仮説を検証するために、Sprogisらは、オーストラリア北西沖で休息していたザトウクジラの母鯨と子鯨に接近するホエールウォッチング船を模擬した実験を行った。低速で走行する小型のモーター付き調査船が、多くの国で一般的なホエールウォッチング距離の目安とされている100メートルの距離を目標に、さまざまな母鯨と子鯨のペアを追い越しました。このボートには水中スピーカーが設置されており、ボートの騒音を異なる音量で録音したものを再生し、ビデオカメラを搭載したドローンがクジラの行動を詳細に記録し、個々の動物を識別するために頭上を飛行していました。これらの「制御された暴露実験」では、静かなボートの騒音が母鯨と子鯨を妨害しているようには見えないことがわかりました。しかし、静かなボートが動物を通過した時と比較して、大きなボートの騒音は、母クジラが水面で休んでいる時間を30%減少させ、37%速く泳がせ、1分間の呼吸数を2倍にしました。人間からの妨害が多いと、母クジラと子クジラが授乳やオスや捕食者から身を守り、地球の極点近くの餌場に戻るためのエネルギーに悪影響を及ぼす可能性があります。これらの知見に基づいて、ボートからの水中騒音の大きさが、ホエールウォッチング活動中にクジラが妨害される理由を説明することができることが示されています。この妨害を軽減するために、Sprogisらは、現在のホエールウォッチング規制に騒音放出基準を追加し、ボートは可能な限り静かで、理想的には周囲の背景騒音の音量に近いものにすべきであると提言している。これにより、事業者は責任ある持続可能な方法で動物に近づき、観光客に手つかずの野生生物を見てもらうことができるようになる。

Whale-watching is a multi-billion-dollar industry that is growing around the world. Typically, tour operators use boats to transport tourists into coastal waters to see groups of whales, dolphins or porpoises. There is, however, accumulating evidence that boat-based whale-watching negatively affects the way these animals behave and so many countries have put guidelines in place to mitigate activities that may disturb the animals. These guidelines generally stipulate the boat’s angle of approach, how close the boat can get and the speed at which it can pass by the animals. In general, these guidelines are based on the assumption that the animals are disturbed by the closeness of the whale-watching boats. However, whales, dolphins and porpoises have very sensitive hearing, and only have a short range of vision underwater. Therefore, it seems plausible that the animals hear whale-watching boats long before they see them and so the loudness of underwater noise from the boats may be enough to disturb these animals' behaviour. To test this hypothesis, Sprogis et al. performed experiments where they simulated a whale-watching vessel approaching humpback whale mothers and calves who were resting off the northwest coast of Australia. A small motorised research boat travelling at a low speed passed different mother-calf pairs at a target distance of 100 meters, which is a common whale-watching distance guideline in many countries. The boat had an underwater speaker that played recordings of the boat noise at different volumes, while a drone with a video camera flew overhead to record the whales’ behaviours in detail and to identify individual animals. These “controlled exposure experiments” showed that the quiet boat noise did not appear to disturb the mothers and calves. However, compared to when the quiet boat passed the animals the louder boat noise decreased how long the mother whale rested on the surface by 30%, made her swim 37% faster, and doubled the number of breaths she took per minute. If there are many disturbances from humans, then it can negatively impact the energy the mother and calf have available for nursing, fending off males and predators, and migrating back to their feeding ground nearer the Earth’s poles. Based on these findings, it is shown that the loudness of the underwater noise from boats can explain why whales may be disturbed during whale-watching activities. To help reduce this disturbance, Sprogis et al. recommend that noise emission standards should be added to the current whale-watching regulations such that boats should be as quiet as possible and ideally around the volume of the ambient background noise. This would allow operators to approach the animals in a responsible, sustainable manner and offer tourists a view of undisturbed wildlife.

© 2020, Sprogis et al.