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日本語AIでPubMedを検索

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PLoS ONE.2020;15(6):e0234463. PONE-D-20-03166. doi: 10.1371/journal.pone.0234463.Epub 2020-06-11.

ブランド品経口避妊薬の利用率の低下と価格の上昇。社会的コストと市場競争への示唆

Decreasing utilization and increasing prices of brand-name oral contraceptive pills: Implications to societal costs and market competition.

  • James X Zhang
PMID: 32525965 PMCID: PMC7289391. DOI: 10.1371/journal.pone.0234463.

抄録

医薬品の手頃な価格は、米国の医療において大きな課題となっている。コスト削減のための重要なツールとしてジェネリック医薬品の代替が提案されているが、ジェネリック医薬品の利用率の増加がより高価なブランド医薬品の価格にどのような影響を与えるかはほとんど知られていない。本研究では、最も広く使用されているブランド品の経口避妊薬(OCP)の全体的な使用率と総コストの傾向、およびOCPの医薬品市場の集中度との関連を検討した。医療費パネル調査(Medical Expenditure Panel Survey:MEPS)2011-2014のデータを抽出し、ジェネリックとブランド品の経口避妊薬の利用状況を調べた。重複ロジット回帰分析を行い、ブランド名OCPの利用率の経時的な傾向を評価した。支払者と消費者へのコストを含む総コストを合成した。市場の集中度を表す指標であるHerfindahl-Hirschman Index(HHI)を構築し、重回帰分析を行い、ブランド名OCPの価格と個々のブランド名医薬品の市場シェアとの関連を評価した。その結果、2012年、2013年、2014年のブランド医薬品の利用オッズは、2012年と比較して着実に減少していた(AOR 0.87、0.73、0.55、p<0.05)。総利用率が大幅に低下したにもかかわらず、ブランド品OCPの価格は90%上昇し、2011年から2014年にかけて業界の売上高は18%増加しました。この間、OCPの医薬品市場の集中度は上昇した(HHIは2011年の1105から2014年には2415に上昇)。ブランド品のOCPsの市場シェアがパーセンテージポイント上昇するごとに、価格が3.12ドル上昇することに関連していた。市場メカニズムは重要である。実務家や政策立案者は、ジェネリック代替品のメリットを実現するために、市場メカニズムを考慮に入れる必要がある。

The affordability of pharmaceuticals has been a major challenge in US health care. Generic substitution has been proposed as an important tool to reduce the costs, yet little is known how the prices of more expensive brand-name drugs would be affected by an increased utilization of generics. We aimed to examine the trend of overall utilization and the total costs of brand-name oral contraceptive pills (OCPs), the most widely used form of contraception, and its association with the pharmaceutical market concentration among the OCPs. Data from the Medical Expenditure Panel Survey (MEPS) 2011-2014, a nationally representative survey of healthcare utilization, were extracted on the utilization of generic and brand-name OCPs. A multiple logit regression analysis was conducted to assess the trend in utilization of brand-name OCPs over time. Total costs, including the costs to the payers and consumers, were synthesized. The Herfindahl-Hirschman Index (HHI), an index describing market concentration, was constructed, and a multiple regression analysis was conducted to evaluate the association between the brand-name OCP prices and the market share of individual brand-name drugs. The odds of utilizing brand-name drugs decreased steadily in 2012, 2013, and 2014 compared to 2012 (AOR 0.87, 0.73, 0.55, respectively, p<0.05) controlling for patient mix. Despite significant decline in total utilization, there was a 90% increase in the price of brand-name OCPs, resulting an 18% increase in revenue from 2011 to 2014 for the industry. During this time, pharmaceutical market concentration for OCPs increased (HHI increased from 1105 in 2011 to 2415 in 2014). Each percentage point increase in the market share by a brand-name OCPs was associated with a $3.12 increase in its price. Market mechanisms matter. Practitioners and policy makers need to take market mechanisms into account in order to realize the benefits of generic substitutions.