あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Child Care Health Dev.2020 Jun;doi: 10.1111/cch.12791.Epub 2020-06-11.

自転車のヘルメットとブースターシートの使用に対する障壁と促進要因についての若者の視点

The perspectives of young people on barriers to and facilitators of bicycle helmet and booster seat use.

  • Caroline C Piotrowski
  • Lynne Warda
  • Curt Pankratz
  • Kate Dubberley
  • Kelly Russell
  • Harriet Assam
  • Mateja Carevic
PMID: 32525242 DOI: 10.1111/cch.12791.

抄録

背景:

子供のための自転車用ヘルメットとブースターシートの義務化は、カナダと米国で一般的になってきている。これまでの研究では、法律が制定されているにもかかわらず、子どものコンプライアンスは低いことが多いことがわかっています。私たちの目的は、自転車用ヘルメットとブースターシートの使用の障壁と促進要因について、子どもたちの見解を特定し、比較することでした。

BACKGROUND: Mandatory bicycle helmet and booster seat laws for children are now common across Canada and the United States. Previous research has found that despite legislation, child compliance is often low. Our objectives were to identify and compare children's perspectives on barriers to and facilitators of their use of bicycle helmets and booster seats.

方法:

4歳から8歳までの5つのグループでブースターシートと自転車のヘルメットについて、9歳から13歳までの6つのグループで自転車のヘルメットについて、合計76人の子どもたちを対象に11のフォーカスグループを実施しました。さまざまな民族文化的背景や社会経済的背景を持つ多様な参加者が参加できるように努力しました。

METHODS: Eleven focus groups were conducted with a total of 76 children; five groups of children between the ages of 4 and 8 years discussed booster seats and bicycle helmets, and six groups of children between the ages of 9 and 13 years discussed bicycle helmets. Efforts were made to include diverse participants from a variety of ethno-cultural and socioeconomic backgrounds.

結果:

装着感の悪さと身体的不快感が、自転車用ヘルメット使用の障壁として最もよく挙げられていました。ヘルメットの見た目が障壁になっている子どももいましたが、他の子どもにとっては促進要因になっていました。ブースターシートは、ドリンクカップホルダーなどの便利な機能や、見晴らしの良い場所に座るために高い位置に座ることができることなどが障壁となっている一方で、からかわれることへの恐怖や、シートベルトのみを着用することで、より大人になったと感じ、見られたいと考えていることが障壁となっています。

RESULTS: Poor fit and physical discomfort were most often described as barriers to bicycle helmet use. Helmet appearance was a barrier for some children but acted as a facilitator for others. Booster seat facilitators included convenient features such as drink cup holders and being able to sit higher up in order to have a better view, while barriers included fear of being teased, and wanting to feel and be seen as more mature by wearing a seatbelt only.

結論:

若者によって特定された自転車用ヘルメットやブースターシートの使用に対する主な障壁は修正可能であり、主観的規範、安全装置に対する子どもの態度、その使用に対する知覚された行動制御を含む計画的行動の枠組みの理論に適合するものであった。これらの要素を今後の傷害予防キャンペーンにどのように活用できるかについて提言がなされた。

CONCLUSIONS: The main barriers to usage of bicycle helmets and booster seats identified by young people were modifiable and fit within a theory of planned behaviour framework that includes subjective norms, child attitudes towards safety equipment and perceived behavioural control of its usage. Recommendations were made regarding how these elements can be utilized in future injury prevention campaigns.

© 2020 John Wiley & Sons Ltd.