あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Childs Nerv Syst.2020 Jun;10.1007/s00381-020-04682-8. doi: 10.1007/s00381-020-04682-8.Epub 2020-06-06.

水頭症児を対象とした教材に対する養育者の評価

Caregivers' evaluation of an educational material targeted to children with hydrocephalus.

  • P A Caus
  • P T Hamamoto Filho
  • M A G Avila
PMID: 32504172 DOI: 10.1007/s00381-020-04682-8.

抄録

目的:

現代の小児脳神経外科手術は、脳室-腹膜シャントの誤作動やシャント再置換を減らすことに成功している。しかし、子どもたちの中には、多くの手術を受けている場合があり、保護者の負担が大きくなっています。また、介護者の多くは、心の準備ができていないまま介護の責任を負うことになります。このような状況の中で、医療従事者が教育を行うことが重要であると考えられる。本研究の目的は、以前に開発された教材を用いて介入前と介入後の水頭症児のインフォーマル介護者の知識、態度、実践を評価することであった。

PURPOSE: Modern pediatric neurosurgery succeeded in reducing ventricle-peritoneal shunt malfunctions and shunt revisions. However, some children may be submitted to many surgeries, posing burden to their caregivers. And most of caregiver assume responsibility for care without emotional preparation. It is up to health professionals to carry out the educational process. The aim of this study was to evaluate the knowledge, attitude, and practice of informal caregivers of children with hydrocephalus before and after intervention with previously developed educational material.

方法:

本研究は、水頭症の子どものインフォーマルな養育者32名を対象とした疑似実験的なビフォーアフター研究である。データ収集は、プレテスト、教材による教育介入、ポストテストの3段階で行われた。プレテストおよびポストテストの評価ツールとして、知識・態度・実践調査を用いた。

METHODS: This is a quasi-experimental, before-and-after study conducted with 32 informal caregivers of children with hydrocephalus. Data collection occurred in three stages: pre-test, educational intervention through educational material, and post-test. The knowledge, attitude, and practice survey was used as a pre-test and post-test assessment tool.

結果:

3つの領域(知識・態度・実践)の平均点は、テスト前の方がテスト後に比べて低かった。介護者が教材を読んだ後の正答率は、知識領域で17%、実践領域で21.4%増加し、p値は0.01未満であった。態度領域では、テスト前とテスト後の平均点に0.06(2.0%、p = 0.161)ポイントの有意でない増加が見られた。

RESULTS: The mean score in the three domains (knowledge, attitude, and practice) was lower in the pre-test compared to the post-test. After caregivers read the educational material, the correct answer rate increased by 17% in the knowledge domain and 21.4% in the practice domain, with p values of < 0.01. In the attitude domain, there was a non-significant increase of 0.06 (2.0%, p = 0.161) points in the mean score between the pre-test and the post-test.

結論:

教材は,水頭症児のインフォーマルケア者の知識の習得を可能にした。医療従事者が専門的なケアスタッフと家族の絆を強め、教育を円滑に進めるために活用することができる。

CONCLUSION: The educational material enables the acquisition of knowledge of informal caregivers of children with hydrocephalus. This can be used by health professionals to strengthen the bond between professional care staff and family, and to facilitate the educational process.