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Medicine (Baltimore).2020 Jun;99(23):e20643. 00005792-202006050-00088. doi: 10.1097/MD.0000000000020643.

聴覚障害を持つ思春期の生徒の学校関与に対するビデオガイド付き教育介入の効果。保健体育教育への示唆

Effect of video-guided educational intervention on school engagement of adolescent students with hearing impairment: Implications for health and physical education.

  • Uche D Asogwa
  • Theresa Onyema Ofoegbu
  • Chimaobi Samuel Ogbonna
  • Michael Eskay
  • Ngozi O Obiyo
  • Godfrey C Nji
  • Oliver Rotachukwu Ngwoke
  • Chiedu Eseadi
  • Christian Iheanacho Agboti
  • Chinedozie Uwakwe
  • Benedict C Eze
PMID: 32502050 PMCID: PMC7306343. DOI: 10.1097/MD.0000000000020643.

抄録

背景・目的:

聴覚障害のある生徒は、特に発展途上地域のインクルーシブな教室では、未だに汚名を着せられたり、疎外されたりしている。このことは、彼らの学校との関わりに悪影響を与えている。本研究では、ビデオガイド付き教育介入が聴覚障害者の学校関与に及ぼす影響を調べることを目的とした。

BACKGROUND/OBJECTIVE: Hearing impaired students still face stigmatization and marginalization especially in inclusive classrooms in developing regions. This negatively impacts their school engagement. The present study aimed at ascertaining the effect of video-guided educational intervention on school engagement of hearing impaired students.

方法:

本研究では、無作為化比較試験デザインを採用した。本研究では、聴覚障害を有し、学校への関与度の低さを示す中学3年生46名が参加した。生徒は無作為に介入群と通常通りのケアを行う対照群に割り付けられた。治療介入として、13分間のキャプション付きビデオクリップからなるビデオガイド付き教育介入パッケージを用いた。データは、Fredericks, Blumenfeld, Friedel and Paris (2005)によって作成されたSchool Engagement Scaleを用いて、3つの異なる時間(テスト前、テスト後、フォローアップ)で収集された。データは、独立標本の t 検定、対の標本の t 検定、コーエン d およびカイ二乗を用いて分析した。

METHOD: Randomized controlled trial design was adopted for the present study. A total of 46 junior secondary school students with hearing impairment and low school engagement symptoms participated in this study. The students were randomly assigned to groups - intervention group and care-as-usual control group. A video-guided educational intervention package which consists of 13-minutes captioned video clips with school engagement themes served as the treatment intervention. Data were collected at 3 different times (pre-test, post-test and follow up) using School Engagement Scale created by Fredericks, Blumenfeld, Friedel and Paris (2005). Data were analyzed using independent sample t-test, paired sample t-test, Cohen d and Chi-square.

結果:

その結果、ビデオ指導型教育介入は、介入群の聴覚障害のある思春期の生徒の学校関与度を、生徒関与度尺度によって測定された通常のケアを行った対照群の生徒と比較して有意に改善したことが示された[行動: t(24)"Zs_200A"="Zs_200A"-9.305; 情動: t(24)&#x200A; &lt;&#x200A.001; 情動: t(24)&#x200A======7.772; P&#8252;P&#8252;P&#8252305、P"Zs_200A"<"Zs_200A".001; 情緒的: t(24)"Zs_200A"="Zs_200A"-7.772、P"Zs_200A"<"Zs_200A".001;認知的: t(24)"Zs_200A"="Zs_200A"-7。330 P"Zs_200A"<"Zs_200A".001)だけでなく、生徒の総関与度(t(24)"Zs_200A"="Zs_200A"12.022、P"Zs_200A"<"Zs_200A".001、Δ"Zs_200A"="Zs_200A"5.362)も高くなりました。また、ビデオガイド付き教育介入に参加した生徒は、フォローアップ時に学校への関与を改善した状態を維持しました。

RESULTS: Results showed that the video-guided educational intervention significantly improved school engagement level among hearing impaired adolescent students in the intervention group in comparison with the students in the care-as-usual control group as measured by the Student Engagement Scale [Behavioral: t(24) = -9.305, P < .001; Emotional: t(24) = -7.772, P < .001; Cognitive: t(24) = -7.330 P < .001) as well as total student engagement (t(24) = 12.022, P < .001, Δ = 5.362). Also, the students who took part in the video-guided educational intervention maintained improved school engagement at follow-up.

結論:

ビデオガイド型教育介入は、聴覚障害を持つ思春期の生徒の学校関与を向上させるための効果的な介入である。特に特別なニーズを持つ人々の質の高い生活を送るためには、適切な教育を受けることが必要不可欠であることから、聴覚障害を持つ生徒の学校生活への参加を促進することで、教育を通じて生活スキルを身につけることが推奨されています。

CONCLUSION: Video-guided educational intervention is an effective intervention for improving school engagement of hearing impaired adolescent students. Since acquiring relevant education is essential for leading a quality life especially among the special needs population, it was recommended that students with hearing impairment should be helped to acquire life skills through education by fostering their school engagement.