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JMIR Mhealth Uhealth.2020 Jun;8(6):e17557. v8i6e17557. doi: 10.2196/17557.Epub 2020-06-04.

救急部患者のアルコール乱用を減らすためのテキストメッセージベースの介入の実行可能性と受容性。コントロールされた概念実証試験

Feasibility and Acceptability of a Text Message-Based Intervention to Reduce Overuse of Alcohol in Emergency Department Patients: Controlled Proof-of-Concept Trial.

  • Elizabeth Burner
  • Mark Zhang
  • Sophie Terp
  • Kelsey Ford Bench
  • Joshua Lee
  • Chun Nok Lam
  • Jesus R Torres
  • Michael Menchine
  • Sanjay Arora
PMID: 32496203 PMCID: PMC7303828. DOI: 10.2196/17557.

抄録

背景:

救急部(ED)患者は危険なアルコール使用率が高く、ED の受診は介入の機会を提供しています。EDベースのスクリーニング、簡単な介入、および治療への紹介(SBIRT)は、アルコール使用と医療費を削減する。モバイルヘルス(mHealth)介入はSBIRTの影響を拡大する可能性があるが、リソースの少ないED患者集団では十分に研究されていない。

BACKGROUND: Emergency department (ED) patients have high rates of risky alcohol use, and an ED visit offers an opportunity to intervene. ED-based screening, brief intervention, and referral to treatment (SBIRT) reduces alcohol use and health care costs. Mobile health (mHealth) interventions may expand the impact of SBIRTs but are understudied in low-resource ED populations.

目的:

この研究の目的は、低所得の都市部の患者におけるリスクの高いアルコール使用を減らすためのEDスクリーニングプログラムのテキストベースのmHealth拡張の実現可能性と患者の満足度を評価することであった。

OBJECTIVE: The objective of this study was to assess the feasibility of and patient satisfaction with a text-based mHealth extension of an ED screening program to reduce risky alcohol use in low-income, urban patients.

方法:

研究助手は、アルコール使用障害識別テスト(AUDIT)を用いて、ED患者のリスキーなアルコール使用について便宜的なサンプルを直接スクリーニングした。AUDITスコアが8以上20未満の患者には、AUDITスコアとリスクが通知された。RAは、SMSテキストメッセージ対応の携帯電話を持つ患者に、EDスクリーニングプログラムのSMSテキストメッセージベースの拡張であるmROAD(mobilizing to Reduce Alcohol of Alcohol in the ED)を受信するように招待した。参加者は対照群(「参加してくれてありがとう!」などの行動に関する具体的なガイダンスのない毎日の偽のテキストメッセージ)またはmROAD介入群に割り付けられた。患者は30日後に面接を行い、受容性、満足度、および飲酒行動の変化を評価した。満足度は記述的に調査された。飲酒行動とモチベーションの前後の測定値が比較され、介入群間の変化スコアの差も比較された。

METHODS: Research assistants screened a convenience sample of ED patients in person for risky alcohol use via the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT). Patients who reported AUDIT scores ≥8 and <20 were informed of their AUDIT score and risk. RAs invited patients with SMS text message-capable phones to receive mROAD (mobilizing to Reduce Overuse of Alcohol in the ED), an SMS text message-based extension of the ED screening program. mROAD is a 7-day program of twice-daily SMS text messages based on the National Institutes of Health's Rethinking Drinking campaign. Participants were allocated to a control group (daily sham text messages without specific guidance on behaviors, such as "Thanks for taking part!") or to the mROAD intervention group. Patients were interviewed at 30 days to assess acceptability, satisfaction, and changes in drinking behavior. Satisfaction was examined descriptively. Pre and post measurements of drinking behaviors and motivation were compared, as were differences in change scores between the intervention arms.

結果:

スクリーニングされた1028人の患者のうち、95人(9.2%)がAUDITに基づいて危険なアルコール使用を示し、それらの患者のうち23人/95人(24%)がSMSテキストメッセージング可能な携帯電話を所有していなかった;これは72人/95人(76%)の参加資格のある患者を残したことになる。資格のある参加者のうち、48/72人(67%)が登録に同意した;31/48人(65%)が追跡調査を達成した(介入群では18/24人(75%)、対照群では13/24人(55%))。フォローアップを完了した参加者は高い満足度を報告した。行動の変化は両群間で同様であった。全体的に、過去30日間に報告された飲酒日数は5.0日(95%CI 1.7~8.3;P=0.004)減少し、重度の飲酒日数は4.1日(95%CI 1.0~7.15;P=0.01)減少した。患者は、Change Questionnaireを介してアルコール使用の変更意欲が11ポイント増加(95%CI 2.6~20、P=.01、全体で10%の増加)したことを報告した。両群間で飲酒日数、飲酒量の多い日、変更意欲に統計的な差は認められませんでした。

RESULTS: Of 1028 patients screened, 95 (9.2%) exhibited risky alcohol use based on AUDIT, and 23/95 (24%) of those patients did not own an SMS text messaging-capable phone; this left 72/95 (76%) eligible patients. Among eligible participants, 48/72 (67%) agreed to enroll; 31/48 (65%) achieved follow-up (18/24 (75%) in the intervention group and 13/24 (55%) in the control group). Participants who completed follow-up reported high satisfaction. Changes in behavior were similar between the arms. Overall, the number of drinking days reported in the prior 30 days decreased by 5.0 (95% CI 1.7-8.3; P=.004), and the number of heavy drinking days decreased by 4.1 (95% CI 1.0 to 7.15, P=.01). Patients reported an 11-point increase (95% CI 2.6-20, P=.01, 10% overall increase) in motivation to change alcohol use via the Change Questionnaire. The were no statistical differences in drinking days, heavy drinking days, or motivation to change between the arms.

結論:

mROAD試験は実行可能であった。リスクの高いアルコール使用を有するED患者の4分の3以上がテキストメッセージ対応の携帯電話を所有しており、これらの患者の3分の2は参加を希望していた;介入を選択しなかったのは1人の患者だけであった。35%の患者は30日後の追跡調査では失われたが、追跡調査を行った患者はプログラムに好印象を持っていた;90%以上がSMSのテキストメッセージは「教えるには良い方法」であると報告し、介入群の参加者の89%がプログラムを楽しみ、メッセージが動機付けになることを発見した。mROADと偽メッセージ群の両方で、アルコール使用と変化へのモチベーションに有望な変化が見られた。mROADは、ED患者における危険なアルコール使用率を減少させる可能性のある、実行可能な介入である。

CONCLUSIONS: The mROAD trial was feasible. Over three-quarters of ED patients with risky alcohol use owned a text message-capable phone, and two-thirds of these patients were willing to participate; only 1 patient opted out of the intervention. Although 35% of patients were lost to follow-up at 30 days, those patients who did follow up had favorable impressions of the program; more than 90% reported that SMS text messages were a "good way to teach," and 89% of intervention arm participants enjoyed the program and found that the messages were motivating. Both the mROAD and sham message groups showed promising changes in alcohol use and motivation to change. mROAD is a feasible intervention that may reduce rates of risky alcohol use in ED patients.

試験登録:

ClinicalTrials.gov NCT02158949; https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02158949。

TRIAL REGISTRATION: ClinicalTrials.gov NCT02158949; https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02158949.

©Elizabeth Burner, Mark Zhang, Sophie Terp, Kelsey Ford Bench, Joshua Lee, Chun Nok Lam, Jesus R Torres, Michael Menchine, Sanjay Arora. Originally published in JMIR mHealth and uHealth (http://mhealth.jmir.org), 04.06.2020.