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JMIR Mhealth Uhealth.2020 May;doi: 10.2196/16979.Epub 2020-05-14.

SUpport for older adultS to STAy INdependent at home (SUSTAIN): a qualitative study for improve a online tool

SUpport for older adultS to STAy INdependent at home (SUSTAIN): a qualitative study for improving an online tool.

  • Mirjam Marjolein Garvelink
  • Titilayo Tatiana Agbadjé
  • Lysa Bergeron
  • Thomas Petitjean
  • Michèle Dugas
  • Louisa Blair
  • Patrick Archambault
  • Noémie Roy
  • Allyson Jones
  • France Légaré
PMID: 32412908 DOI: 10.2196/16979.

抄録

背景:

高齢者はできるだけ長く在宅で自立した生活を送りたいと願っている。私たちは、これを達成するための方法を高齢者と介護者に伝えるためのインタラクティブなウェブサイトを開発しました。

BACKGROUND: Older adults desire to stay independent at home for as long as possible. We developed an interactive website to inform older adults and caregivers about ways to achieve this.

目的:

私たちは、高齢者や介護者に在宅で自立した生活を送るための方法をより良く伝えるための対話型ウェブサイトの改善方法について、潜在的なエンドユーザーの意見を深く掘り下げることを目的としました。

OBJECTIVE: We aimed to explore in depth potential end-users' views on how to improve the interactive website to better inform older adults and caregivers about ways to stay independent at home.

方法:

導入前のウェブサイトの使い勝手と受容性に関する定量的調査の結果を補完するために、質的記述研究を実施しました。複数の募集戦略を用いて、在宅で自立した生活を送れるように努力している高齢者(65歳以上)とその介護者を対象に、目的に応じたサンプルを登録した。英語またはフランス語で対面または電話による面接を行った。社会統計学的特徴、参加者のその他の特徴(健康状態、デジタル・プロフィール、老人ホームの認識など)、およびウェブサイトの利用経験(ウェブサイトの利用を容易にする要因、ウェブサイトの利用を妨げる要因、改善のための提案)を収集した。インタビューは音声録音され、2人の研究者によって口頭で書き起こされ、テーマ別に分析された。

METHODS: To complement the results of a quantitative survey on the usability and acceptability of the website prior to implementation, we conducted a qualitative descriptive study. Using multiple recruitment strategies, we enrolled a purposeful sample of older adults (65+ years old) and caregivers of older adults struggling to stay independent at home. We conducted face-to-face or telephone interviews in either English or French. We collected sociodemographic characteristics, other characteristics of participants (e.g. health, digital profile, perception of retirement homes), and experiences with using the website (factors facilitating their use of the website, barriers to its use, and suggestions for improvement). Interviews were audio-recorded, transcribed verbatim and thematically analyzed by two researchers.

結果:

高齢者5名(平均年齢75歳)と介護者10名(平均年齢57歳)の計15名を募集した。平均面接時間は32分であった。ほとんどの高齢者は移動性および/または健康上の問題を抱えており、その多くは在宅介護サービス(血圧測定、身体のケアなど)を受けていた。全体的に、参加者はウェブサイトをコンピュータを使って簡単に操作でき、安心感があり、情報を得るのに便利であると感じていた。障壁は、ナビゲーション(例:携帯電話でのナビゲーションが難しい)、関連性(例:介護者のための特定のセクションがない)、現実性(例:提示されているリソースの中には、国が資金を提供していないものがある)、理解しやすさ(例:俳優のアクセントが理解しにくい)、アクセスしやすさ(例:デジタルリテラシーが低い)に関連していた。改善案としては、ニーズに応じた支援を利用者に案内するためのニーズアセスメントのセクション、居住用ケアへの移行に関する情報の追加、介護者のためのセクション、国が提供する支援サービスと民間の支援サービスの区別、言語の簡素化、カナダ全土に関連するコンテンツの拡大、聴覚障害者のためのビデオ字幕などが挙げられました。

RESULTS: We recruited 15 participants, including five older adults (mean age: 75 years old) and 10 caregivers (mean age: 57 years old). The mean interview time was 32 minutes. Most older adults had mobility and/or health problems and many of them were receiving home care services (e.g. blood pressure measurement, body care). Overall, participants found the website easy to navigate using a computer, reassuring, and useful for getting information. Barriers were related to navigation (e.g. difficult to navigate with a cellphone), relevance (e.g. no specific section for caregivers), realism (e.g. some resources presented are not state-funded), understandability (e.g. the actors' accents were difficult to understand) and accessibility (e.g. poor digital literacy). Suggestions for improvement included: a needs assessment section to direct users to support appropriate to their needs; addition of information about moving into residential care; a section for caregivers; distinction between state-provided and private support services; simpler language; expansion of content to be relevant to all of Canada; and video subtitles for the hearing-impaired.

結論:

ユーザーは、自律性の喪失に直面している高齢者のニーズと、そのようなウェブサイトが何を提供できるかについて、豊富な情報を提供した。一般的ではなく、よりパーソナライズされた情報を求める要望は、このようなeHealthのイノベーションが取り組むべき幅広いニーズを反映している。提案された変更点を統合した後、新しいウェブサイト「SUSTAIN」が実装され、高齢者と介護者が自宅で自立した生活を送ることをより良く支援するために利用できるようになるだろう。

CONCLUSIONS: Users provided a wealth of information on the needs of older adults facing loss of autonomy and on what such a website could usefully provide. The request for less generic and more personalized information reflects the wide range of needs that eHealth innovations such as this need to address. After integrating the changes suggested, the new website SUSTAIN will be implemented and made available to better assist older adults and caregivers in staying independent at home.

クリニカルトライアル:

CLINICALTRIAL: