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日本語AIでPubMedを検索

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J Oral Rehabil.2020 May;47(5):606-612. doi: 10.1111/joor.12944.Epub 2020-02-29.

健康な成人を対象としたタブレット型パソコンゲームと組み合わせた舌強化トレーニングの効果

Effect of tongue-strengthening training combined with a tablet personal computer game in healthy adults.

  • Na-Kyoung Hwang
  • Min-Ji Kim
  • Gihyoun Lee
  • Taehyung Yoon
  • Ji-Su Park
  • YoungJin Jung
PMID: 32053221 DOI: 10.1111/joor.12944.

抄録

背景:

ゲームを用いたトレーニングは、リハビリテーションを含む様々な医療分野で行動運動学習を改善することが示されています。

BACKGROUND: Game-based training has been shown to improve behavioural motor learning in various medical fields including rehabilitation.

目的:

本研究は、タブレットPC(パーソナルコンピュータ)を用いたゲームによる舌トレーニングが、健常成人の舌の強さ、厚さ、コンプライアンスに及ぼす影響を調査することを目的としたものである。

OBJECTIVES: This study aimed to investigate the effects of a tablet PC (personal computer) game-based tongue training on tongue strength, thickness and compliance in healthy adults.

方法:

本研究では、30名の健康なボランティアを募集した。被験者は無作為に2群に割り付けられた(n=15/群)。第1群はゲームベースの舌訓練を行い、第2群はアイオワ口腔パフォーマンス装置を用いた舌抵抗訓練を行った。両群とも、頻度(アイソトニック=30回×3、アイソメトリック=20秒×3)、強度(最大収縮を1回繰り返したときの70%)、介入期間(5日×6週間)は同じ舌運動を行った。主要アウトカムは舌筋力と舌厚であった。副次的転帰は、モチベーション、興味・関心・楽しみ、身体的努力、筋肉疲労・痛みを含む0~10の数値評価自己報告スケールを用いて評価した。

METHODS: This study recruited 30 healthy volunteers. Subjects were randomly assigned to two groups (n = 15/group). Group 1 performed game-based tongue training, and group 2 performed tongue resistance training using the Iowa Oral Performance Instrument. Both groups performed the same tongue exercises as follows: frequency (isotonic = 30 times × 3, isometric = 20 seconds × 3), intensity (70% of 1-repeated maximum contraction) and intervention period (5 days for 6 weeks). The primary outcomes were tongue muscle strength and thickness. Secondary outcomes were assessed using a 0-to-10 numerical rating self-report scale that included motivation, interest/fun, physical effort and muscle fatigue/pain.

結果:

両群とも舌の強さや厚みに有意な改善が見られたが、介入後の群間に有意な差は認められなかった。自己報告スケールの数値評価では、1群は2群に比べて運動後のモチベーションや興味・関心が有意に高く、1群は2群に比べて運動量が有意に少なかった。 筋疲労・疼痛については2群間で有意差は認められなかった。

RESULTS: Both groups showed significant improvement in tongue strength and thickness, but there were no significant differences between the groups after the intervention. The self-report scale numerical rating revealed that group 1 had significantly higher motivation and interest/fun after the exercise than group 2. Group 1 had expended a significantly lower physical effort than group 2. No significant differences were noted between the 2 groups for muscle fatigue/pain.

結論:

本研究では、どちらのエクササイズも健康な成人の舌の強度と厚みの増加には同様の効果があったが、ゲームベースの舌トレーニングの方がより楽しく、身体的にも負担が少ないことが示された。

CONCLUSION: This study showed that both exercises had similar effects on tongue strength and thickness increase in healthy adults, but game-based tongue training was more fun and physically less demanding.

© 2020 John Wiley & Sons Ltd.