あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Dev Psychol.2020 Jan;56(1):53-69. 2019-63848-001. doi: 10.1037/dev0000844.Epub 2019-10-31.

初期の語彙-意味ネットワークにおけるパラダイム的連想と個人差。自由連想課題からの証拠

Paradigmatic associations and individual variability in early lexical-semantic networks: Evidence from a free association task.

  • Erica H Wojcik
  • Padmapriya Kandhadai
PMID: 31670556 DOI: 10.1037/dev0000844.

抄録

6歳から9歳の間に、子どもの自由連想はシンタグマ的関係からパラダイム的関係へと変化していく。乳児の研究者は、24ヶ月までにパラダイム関係が活性化する証拠を確実に発見しています。3歳から5歳までのデータが不足しているため、パラダイム関係の発達過程は不明である。本研究は、年齢に応じた刺激を用いて、5歳未満の子どもの自由連想のデータを収集した最初の研究である。子ども(=60歳、年齢層=3~8歳)と大人(=60歳、年齢層=18~43歳)に、頭に浮かんだ最初の単語で素性のある単語に反応するように指示した。乳幼児と年長児を対象とした先行研究のデータを統合すると、我々のデータは、パラダイム的関係が幼児期に存在するが、年齢とともに有病率が増加することを示唆している。いくつかの探索的分析により、低年齢の子どもの反応はより多様であることが明らかになり、初期の語彙と意味のネットワークはより特異的であることが示唆された。また、年齢層を超えて文法クラスや性別によって回答が異なることを示す予備的な証拠も発見した。今後、生涯にわたるデータ収集を継続し、データセットを公開することで、幼児期以降の語彙意味ネットワークの発達をさらに解明していくことが期待されます。(PsycINFO Database Record (c) 2019 APA, all rights reserved)。

Between 6 and 9 years of age, children's free associations shift from syntagmatic to paradigmatic relationships. are words that are syntactically adjacent, thematically related (), or both; are words from the same grammatical class, taxonomic category , or both. Infant researchers have reliably found evidence for the activation of paradigmatic relationships by 24 months. Because of a lack of data from children aged 3 to 5 years, the developmental trajectory of paradigmatic relations is unclear. With age-appropriate stimuli, this work is among the first to collect free association data for children under 5. Children ( = 60; age range = 3-8 years) and adults ( = 60; age range = 18 to 43 years) were instructed to respond to a prime word with the first word that came to mind. Unifying the data from previous studies with infants and older children, our data suggest that paradigmatic relations are present in early childhood but also increase in prevalence with age. Several exploratory analyses revealed that younger children gave more varied responses, suggesting that early lexical-semantic networks are more idiosyncratic. We also found preliminary evidence that responses varied by grammatical class and gender across age groups, with implications for both theory and experimental design. By continuing data collection across the life span and making the dataset public, future work will further elucidate the development of lexical-semantic networks from early childhood onward. (PsycINFO Database Record (c) 2019 APA, all rights reserved).