日本語AIでPubMedを検索
ウガンダ・カンパラのムラゴ聾学校における聴覚障害児の学業成績と親の関与との関連性
Association between parental involvement and academic achievement of deaf children at Mulago school for the deaf, Kampala, Uganda.
PMID: 31656513 PMCID: PMC6794534. DOI: 10.4314/ahs.v19i2.53.
抄録
背景:
ろう児は、教育の機会に対処し、学力の向上を図る上で多くの課題に直面している。子どもの教育への親の関与は、子どもの学力向上につながる可能性がある。本研究では、ウガンダのろう児における親の教育への関与と学力向上との関連を調査した。
Background: Deaf children face many challenges in dealing with educational opportunities and ensuring attainment of academic skills. A parent's involvement in the child's education has the potential to enhance academic performance. We sought to study the association between parental involvement and academic achievement among deaf children in Uganda.
方法:
ウガンダのカンパラにあるムラーゴろう学校から、対象となるろう児(小学 1 年生から 7 年生)の保護者 180 名を対象とした。保護者の学校活動への関与度を測定するために「親の関与度調査票」を用い、学力(読解、綴り、算数)を測定するために「広汎性評価テスト第3版」を用いた。親の関与と学力の関連性を調べるために線形回帰法を用いた。
Methods: Using purposive consecutive sampling, one hundred and eight parents of deaf children (Primary 1 to 7) were recruited from Mulago School for the Deaf in Kampala, Uganda. The Parental Involvement Questionnaire was used to measure parents' involvement in school activities while the Wide Range Assessment Test, third edition, was used to measure academic achievement (reading, spelling and arithmetic). Linear regression was used to test the association between parental involvement and academic achievement.
結果:
平均年齢11.09歳(SD=2.89)の子ども百五人が登録されたが、そのうち56人(35.3%)が女性であった。ベータ係数0.07では、親の関与度を7%単位で増加させても、親の関与度と学業成績との間に有意な関連性は認められなかった(p=0.46)。
Results: One hundred and five children with mean age 11.09 years (SD = 2.89) were enrolled of whom 56 (35.3%) were female. With a Beta coefficient of 0.07, a 7% unit increase of summed parental involvement showed no significant association between parental involvement and academic achievement (p = 0.46) of the deaf children.
結論:
カンパラのろう児の学業成績と親の関与は関連していない。ろう児の学校でのパフォーマンスを向上させるためには、学力向上に関連する他の要因を特定する必要がある。
Conclusion: Parental involvement was not associated with academic achievement among deaf children in Kampala. Other factors associated with academic achievement need to be identified to enhance deaf children's performance at school.
© 2019 Akellot et al.